Elektrická eufória dostala Mercedes-Benz do poriadnych problémov. Vlani síce predal takmer rovnaký počet áut v porovnaní s rokom 2023, no ak sa pozrieme na elektromobily, ktoré mali byť jeho budúcnosťou, je jasné, že ho ťahajú ku dnu. Odbyt modelov EQ klesol totiž v medziročnom porovnaní o 23 % a v poslednom štvrťroku dokonca 26 %. Jednoducho, o modely EQ nie je ani zďaleka taký záujem, ako Mercedes-Benz predpokladal. To nehrá do karát pôvodnému zámeru, stať sa do konca dekády čistou elektromobilkou. A tak sa v Stuttgarte rozhodli pre razantnú zmenu stratégie. Kým sa ešte dá.

Do roku 2027 predstaví Mercedes-Benz celkom 36 nových modelov, z ktorých až 19 budú poháňať spaľovacie motory a len 17 využije čisto elektrický pohon. V tom istom roku majú autá na benzín či naftu predstavovať na jeho predajoch až 70 % podiel. Len 30 % tak bude elektrických. Šéf automobilky Ola Kallenius dokonca potvrdil, že naďalej ráta s 12-valcovými motormi. To je obrat priam o 180 stupňov. Jeho slová, že Mercedes-Benz sa drží kurzu naplánovaného v roku 2022, len sa musí prispôsobiť meniacemu sa svetu, vyznievajú skôr ako diplomatické klišé, aby automobilka zo Stuttgartu nemusela uznať chyby.

Spaľovacie motory dostane nová trieda CLA aj nové generácie tried E a S. Ich elektrické verzie sa dokonca zbavia označenia EQE a EQS. Budú mať spoločné multienergetické platformy, podobne ako to robí v súčasnosti BMW v radoch 5 a 7. Budú mať tiež rovnaký dizajn, pretože ten aerodynamický sa zákazníkom nepáčil. Batériový pohon naznačí len prívlastok „with EQ Technology“, ako to už poznáme z off-roadu triedy G. Je to logické. Ako príklad slúžia výsledky triedy EQE a triedy E. Kým z elektrickej verzie sa vlani predalo v Európe len 12 391 kusov, čo bol pokles o 21 %, !spaľovacia“ trieda E si polepšila o 32 %, keď zaznamenala 45 772 registrácií.

K rovnako dramatickej zmene dôjde aj v divízii ľahkých úžitkových vozidiel Mercedes-Benz Van, ktorá chcela prejsť pôvodne na čisté elektromobily dokonca už v roku 2026, teda ešte o štyri roky skôr ako divízia osobných áut. Nakoniec bude všetko inak. Okrem elektrickej platformy VAN.EA (Van Electric Architecture) dokončila automobilka aj platformu VAN.CA (Van Combustion Architecture), pričom obe spája až 70 % spoločných komponentov, čo výrazne znižuje náklady, pretože modely na elektrický a na spaľovací pohon bude môcť vyrábať na spoločnej linke. Na týchto základoch vznikne nové Vito aj nový Sprinter.