
Podľa najnovších údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) počet nových registrácií osobných áut v EÚ v januári medziročne klesol o 2,6 percenta. Vývoj na štyroch hlavných trhoch však vykazuje protichodné tendencie. V Španielsku sa už dlhší čas trh zotavuje, v januári medziročne zaznamenal nárast o 5,3 %. Zvyšne tri sú však v červených číslach. V Nemecku v januári medziročne klesli registrácie nových osobných áut o 2,8 %, vo Francúzsku o 6,2 percenta a v Taliansku o 5,8 percenta.
Pokiaľ ide o druh pohonu, trh s čistými elektromobilmi (BEV) v januári pomerne prekvapivo medziročne výrazne vzrástol. Zatiaľ čo pred rokom tvorili čisté elektromobily 10,9 percenta zo všetkých predaných áut, v januári tohto roku to bolo až 15 percent. Na tomto čísle sa ale podpísalo aj spustenie dotácií na elektromobily na niektorých silných trhoch, predovšetkým v Poľsku.

Registrácie plug-in hybridných vozidiel (PHEV) zostali bez výraznejších výkyvov a už dlhšie sa pohybujú okolo 7-percentnej hranice. V januári 2023 tvorili 7,9 percenta, pred rokom to bolo 7,4 percenta.
V posledných mesiacoch sú jednoznačným bestsellerom v EÚ hybridy, nenabíjajúce sa zo zásuvky (full a mild hybridy). Ich registrácie v januári medziročne vzrástli o 6,2 % na súčasných 34,9 percenta, takže majú už viac ako tretinový podiel na trhu. Hybridy už približne pred pol rokom prekonali v počte registrácií čisto benzínové autá a sú z hľadiska pohonu najsilnejšou kategóriou. Podiel čisto benzínových áut na predajoch v januári bol v EÚ 29,4 percenta. Naftové autá naďalej klesajú a vyzerá to tak, že už onedlho sa dostanú pod dvojcifernú hranicu. V januári totiž ich podiel bol rovných desať percent.

Ak sa pozrieme na desať najpredávanejších áut v EÚ, tak Sandero, ktoré sa stalo najpredávanejším autom roku 2024 v EÚ, vo svojej dominancii aj naďalej pokračuje. Aj napriek medziročnému poklesu o vyše 11 percent sa stalo v januári suverénne najpredávanejším autom s náskokom takmer 5-tisíc áut pred druhým Volkswagenom Golf.
Mimochodom – Volkswagen má medzi desiatimi najpredávanejšími autami v EÚ až trojnásobné zastúpenie. Popri Golfe skončil ešte na 4. mieste Tiguan, ktorý si v rebríčku aj najvýraznejšie polepšil a šiesty skončil T-Roc. Naopak, z percentuálneho hľadiska najväčší pokles zaznamenala Toyota Yaris Cross, ktorej predaj sa medziročne znížil o vyše 12 percent. Príjemne prekvapil malý Fiat Panda, ktorý sa pomerne nečakane prepracoval do Top 10, pričom obsadil deviatu priečku. Za celý uplynulý rok skončila Panda na 23. mieste, keď sa z nej v EÚ predalo takmer 120-tisíc áut. Do Top 10 sa tesne nevošiel Opel Corsa, na desiatu priečku strácal len 201 áut.
Poradie | Model | Registrácie 1/24 | Registrácie 1/23 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Dacia Sandero | 22 078 | 24 966 | –11,6 |
2. | Volkswagen Golf | 17 354 | 18 493 | –6,2 |
3. | Peugeot 208 | 17 320 | 16 288 | +6,3 |
4. | Volkswagen Tiguan | 17 142 | 13 244 | +29,4 |
5. | Citroen C3 | 15 662 | 15 099 | +3,1 |
6. | Volkswagen T-Roc | 15 535 | 14 601 | +6,4 |
7. | Dacia Duster | 15 230 | 12 838 | +18,6 |
8. | Toyota Yaris Cross | 15 014 | 17 127 | –12,3 |
9. | Fiat Panda | 14 215 | 12 957 | +12,8 |
10. | Peugeot 2008 | 14 044 | 14 447 | –3,0 |
Dáta: DataForce