Osud bruselskej fabriky Audi sme podrobne sledovali už od polovice minulého roku, keď sa vážnejšie začal skloňovať „najkatastrofickejší“ scenár, teda jej zatvorenie. Audi sa ju síce snažila zachrániť a rokovala s mnohými záujemcami, ale napokon z toho nič nebolo. Ide o vôbec prvú európsku fabriku koncernu VW, ktorá bude v súvislosti s automobilovou krízou zatvorená a pokiaľ je nám známe, tak zároveň aj o prvú ktorú koncern v Európe zavrie od konca II. svetovej vojny.
Celý predaj bruselskej fabriky pritom prebiehal veľmi zvláštnym spôsobom. Pokiaľ totiž dostanete v priebehu niečo vyše roka 26 ponúk na jej odkúpenie a 26 ich odmietnete, je otázkou, či to myslíte s tým predajom vážne. Podľa Audi žiadna z 26 zainteresovaných strán a potenciálnych investorov neponúkla „životaschopnú a udržateľnú koncepciu“ budúcnosti továrne. Aspoň to tvrdí prevádzkový riaditeľ Audi Gerd Walker. Zároveň sa však doteraz nenašlo ani žiadne interné (v rámci koncernu VW) využitie bruselskej továrne, ktoré by dávalo ekonomický zmysel.
Je pravdepodobné, že približne 3 000 továrenských robotníkov príde o prácu, povedal ešte koncom minulého roka Ronny Liedts, vyjednávač za odbory ACV-CSC v závode. „Jediné, čo chcú urobiť, je čo najrýchlejšie zatvoriť závod. Žiadna z alternatív pre nich nefunguje,“ dodal. A presne to sa aj deje.
Výrobné linky v bruselskej továrni sa definitívne zastavili v posledný februárový deň. Hlavným problémom bolo, že po modernizácii v roku 2017 sa fabrika zamerala výhradne na elektromobily, napokon sa tam vyrábal len jeden: Audi Q8 e-tron. Ten však nepatril práve k bestsellerom a v súvislosti s poklesom záujmu o elektromobily výrazne klesal aj jeho predaj. A to až natoľko, že končí spolu s fabrikou.
V továrni ešte zostane pracovať niekoľko stoviek ľudí, aby vyčistili a rozobrali stroje a výrobné linky a aby dokončili administratívne práce. Vedenie Audi tvrdí, že v rámci regionálnych úradov práce boli vytvorené špecializované tímy, ktoré majú pomôcť zamestnancom závodu nájsť si novú prácu. Audi taktiež ponúklo koncom roku zamestnancom štedré odstupné. Tí, čo tam robili najdlhšie (17 rokov), mohli pri dobrovoľnom odchode v závislosti od pozície získať sumu až 200-tisíc eur.