Renault bol jednou z posledných veľkých európskych automobiliek, ktoré po útoku Ruska na Ukrajinu odišli z Ruského trhu. Renault v máji previedol svoj väčšinový podiel (67,69 percenta) v ruskej automobilke AvtoVAZ na ruský výskumný automobilový inštitút NAMI za symbolickú sumu jedného rubľa. Renault tak podľa ruských vyjadrení spravil preto, „že už nie je ďalej schopný udržať svoje operácie v Rusku v chode“.
Súčasťou transakcie bola aj opcia umožňujúca Renaultu spätný odkup podielu počas piatich až šiestich rokov. V súčasnosti sa Renault, zrejme v súvislosti s možným ukončením vojny relatívne v dohľadnom čase, o opätovné odkúpenie AutoVazu začína zaujímať. Zatiaľ však len „opatrne“ a nie úplne oficiálne.
„Sme obchodníci. Keď uvidíme obchodné príležitosti, pokúsime sa ich využiť,“ uviedol koncom februára generálny riaditeľ spoločnosti Luca de Meo v odpovedi na otázkou denníka Finacial Times o možnosti obnovenia aktivít v Rusku. „Pravdupovediac, o takomto scenári som neuvažoval, pretože všetko sa neustále mení,“ dodal s tým, že ešte Renault počká, „ako sa veci vyvinú“.

Na jeho slová už zareagovali aj Rusi a to, čo vyhlásili, šéfa Renaultu asi nepoteší. Ak by totiž chceli svoj väčšinový podiel v AutoVaze späť, museli by zaň zaplatiť v prepočte vyše 1,22 miliardy eur. A to aj napriek tomu, že Rusom ho pred tromi rokmi predali v prepočte za jediný cent. A ako to Rusi zdôvodňujú?
V priebehu posledných troch rokov vraj do AutoVazu masívne investovali a hodnota fabriky tým výrazne stúpla. A to predsa treba pri prípadnej transakcii zohľadniť. Podľa vyhlásenia Maxima Sokolova, ktorý vedie AvtoVAZ od roku 2022, je kľúčové, aby akýkoľvek zahraničný investor, ktorý uvažuje o návrate, hradil reálne náklady spojené s udržaním a rozvojom fabriky. Ako uviedol pre ruské médiá, „celková požadovaná investícia – zahŕňajúca údržbu, inovácie a rozvoj infraštruktúry závodov je minimálne 112,5 miliardy rubľov (v prepočte cca 1,22 miliardy eur, pozn. redakcie),“ čo podľa neho reflektuje nielen hodnotu samotnej spoločnosti, ale aj straty, ktoré by AvtoVAZ inak musel pri potenciálnom spätnom odkúpení znášať. NAMI do spoločnosti AvtoVAZ v roku 2023 investoval 27,5 miliardy rubľov (takmer 310 miliónov eur) a v roku 2024 takmer 40 miliárd rubľov (takmer 450 miliónov eur). A túto sumu bude nutné pri jeho opätovnom odpredaju Rusom refundovať a zarátať ju do celkovej predajnej sumy.

To je však pohľad Rusov. Je tu aj iný: len v roku 2016 totiž Renault investoval v prepočte približne 1,3 miliardy eur do sanácie AutoVazu a následne v priebehu rokov 2017 až 2022 ďalšie stovky miliónov do rozvoja a modernizácie výroby. O tom však Rusi jednať nechcú. Sokolov jednoznačne zdôraznil, že ruská automobilka neplánuje ustupovať z vyššie uvedenej čiastky, keďže „cena návratu musí zodpovedať skutočnému rozsahu investícií i potenciálu ruského trhu“. Uvidíme, ako to napokon celé dopadne, či sa Renault do Ruska naozaj vráti a hlavne kedy. Že sa o to bude mimoriadne snažiť, je jasné, pretože išlo o jeho druhý najdôležitejší trh.