Fio bankaFio banka

Čína má ďalší supervlak. Je rýchlejší než koľajnice

Vlak má extrémne aerodynamický tvar, do veľkej miery je skonštruovaný z kompozitných materiálov a bol preň špeciálne upravený riadiaci a aj bezpečnostný softvér.

10.03.2025 16:00
debata (12)
Zatiaľ čo niektoré vlaky majú kabínu, CR450 má... Foto: BRICS/X
vlak3 Zatiaľ čo niektoré vlaky majú kabínu, CR450 má regulárny kokpit.

Ak je niekto veľmocou v oblasti výroby a navrhovania rýchlovlakov, reč nemôže byť o iných krajinách, než o Japonsku a Číne. Čína sa len pred niekoľkými dňami oficiálne pochválila nový rýchlovlakom s modelovým označením CR450 (China Railway 450). Ten pri testovaní dosiahol maximálnu rýchlosť 453 km/h a je stavaný na dlhodobé jazdy rýchlosťami nad hranicou 400 km/h. Problémom preň budú skôr čínske rýchlotrate, ktoré sú zväčša stavané na maximálku 350 km/h, čim nový vlak, ktorý by mohol byť nasadený do komerčnej prevádzky už v tomto roku, limitujú.

Nový rýchlovlak by sa mal dostať do komerčnej... Foto: BRICS/X
vlak Nový rýchlovlak by sa mal dostať do komerčnej prevádzky najneskôr v budúcom roku.

Vývoj CR450 je výsledkom spolupráce viacerých čínskych firiem, predovšetkým však výrobcu vlakových súprav CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation). Nový model má najmodernejšie aerodynamické riešenia a vo veľkej miere využíva ľahké kompozitné materiály. Veľká pozornosť pri navrhovaní dizajnu bola venovaná hlavne jeho prednej časti, optimalizovanej s ohľadom na maximálne zníženie odporu vzduchu pri extrémnej rýchlosti. Oproti jeho predchodcovi boli vylepšené aj podvozok a pruženia tak, aby zaisťovali hladkú jazdu aj pri prudších oblúkoch a meniacich sa náklonoch tratí.

Nový rýchlovlak by sa mal dostať do komerčnej... Foto: SITA/AP, BRICS/X
vlak2 Nový rýchlovlak by sa mal dostať do komerčnej prevádzky v tomto, najneskôr však v budúcom, roku.

Po technologickej stránke bolo kompletne prepracované hnacie ústrojenstvo a brzdy. Výkon je riadený inteligentnými meničmi a elektromotormi, pričom vlak dokáže efektívne využiť regeneračné (rekuperatívne) brzdenie, ktoré spätne dodáva energiu do systému alebo napájacej siete. Vylepšený bol aj bezpečnostný softvér ktorý vďaka množstvu rozličných senzorov vo vlaku a aj na trati sleduje v reálnom čase tepelné zaťaženie motorov, stav tratí a opotrebenie kolies a bŕzd.

Súprava s ôsmimi vozňami dokáže prepraviť 552 cestujúcich, na dĺžku meria 211 metrov a výrobca tvrdí, že je prevádzkovo oveľa ekonomickejšia ako jej predchodca CR400AF. Nový rýchlovlak by mal byť do komerčnej prevádzky nasadený v tomto roku, najneskôr však v tom budúcom.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 12 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #rýchlovlak #čínske vlaky
Články podľa značiek