Jeden z najväčších svetových výrobcov nákladných áut a kamiónov, spoločnosť MAN, prekvapivo oznámila, že dokončila vývoj svojho vôbec posledného nového motora pre kamióny. Ďalej sa zameria už len na alternatívne a bezemisné pohonné motory. „Inovácie, ktoré sme implementovali do nového motoru, nám umožňujú zvýšiť efektivitu a zároveň znížiť emisie. Zároveň však vieme, že budúcnosť dopravy je v elektrifikácii a iných alternatívnych pohonoch,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti.
Úplne nový motor D30 s objemom 13 litrov je najväčším štandardným motorom v ponuke MAN-u. Určený je predovšetkým pre 40-tonové ťažké ťahače MAN TGX a TGS, kde nahrádza doterajšie motory D26 a D15. Je dostupný v šiestich výkonových stupňoch od 380 do 560 koní s maximálnym krútiacim momentom v rozmedzí 2 100 až 2 800 Nm. Motor dosahuje maximálnu účinnosť viac ako 50 % a spĺňa emisnú normu Euro 6e. V kombinácii s prevodovkou MAN TipMatic 14 a ďalšími inováciami umožňuje úsporu paliva až do 5 percent v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi.

Nové motory sa môžu pochváliť predĺženými servisnými intervalmi, zníženým trením a zlepšenou spaľovacou účinnosťou. V porovnaní so staršími typmi produkujú menej škodlivých emisií. Ako uvádza MAN, kľúčovým faktorom pre ich zníženie bolo zavedenie inovatívnych riešení vo vstrekovacom systéme a sofistikovaný riadiaci softvér.
Man kvôli novému motoruD30 investoval do svojho tradičného závodu v Norimbergu 220 miliónov eur a ďalších 30 miliónov do súvisiaceho závodu na výrobu kľukových hriadeľov v Salzgitteri. Planom je vyrábať v troch zmenách 50 000 motorov ročne. Už do roku 2030 chce MAN, aby každé jeho druhé predané vozidlo využívalo batériový pohon. Ide tak trochu o riskantnú nadprácu, pretože ciele EÚ v znižovania emisií v kamiónovej doprave nie sú také prísne ako pri osobných autách.
Do roku 2030 má dôjsť k zníženiu CO2 pre nákladné autá a autobusy o 45 % v porovnaní s rokom 2019. Je samozrejmé, že motory pre kamióny sú zväčša vo výrobe oveľa dlhšie, než motory pre spaľovacie autá, no napriek tomu je rozhodnutie spoločnosti ukončiť ich vývoj prijímané s rozpakmi, pretože prechod na elektrický batériový pohon je pri ťažkých kamiónoch pomerne problematický, batérie znižujú ich maximálnu nosnosť, neexistuje pre ne dostatočná nabíjacia infraštruktúra, majú krátky dojazd a sú navyše veľmi drahé.