Carlos Tavares stál na čele koncernu Stellantis od roku 2021. Bol vlastne strojcom tejto megafúzie, keď sa zlúčili koncerny PSA a Fiat-Chrysler (FCA). Tým vznikla štvrtá najväčšia automobilka planéty. Rozsiahlou unifikáciou sa postaral o výrazné znižovanie nákladov. Nebolo to však bezbolestné. Z kola von museli ísť tisíce zamestnancov. No na sebe nikdy nešetril. Jeho rozprávkové príjmy vyvolávali v časoch šetrenia veľké kontroverzie. A nie inak je to teraz, keď sa na verejnosť dostali informácie o odmene za minulý rok. Carlos Tavares si prišiel na 23 085 718 eur. Nebolo by na tom nič až také mimoriadne, ak by sa tomuto automobilovému gigantu v roku 2024 darilo. Nie je to však tak.

Tavares v decembri odstúpil z postu generálneho riaditeľa práve pre chabé výsledky. Obrat spoločnosti klesol o 17 %, na 156,9 miliardy eur, a zisk sa prepadol o gigantických 70 %, na 5,5 miliardy eur. Predaj vozidiel sa znížil o 12 %, na 2,6 milióna kusov. Navyše si Tavares pohneval americkú časť koncernu, pustil sa do vojny s talianskou vládou a zhoršil vzťahy s ďalšími európskymi výrobcami automobilov, združenými v organizácii ACEA, odkiaľ Stellantis vystúpil už pred troma rokmi. Tým poškodil lobing automobiliek za zmiernenie sankcií v súvislosti s vyžadovaním nereálne nízkych emisií CO2 či za oddialenie zákazu spaľovacích motorov v Európskej únii.

Stellantis teraz hasí množstvo požiarov, ale Tavaresa sa to už netýka. Môže si užívať honorár snov. A to sme sa dotkli len špičky ľadovca. Ako uvádza web Motor 1, v roku 2021 predstavovala odmena pre Tavaresa 19 153 507 eur, rok nato zarobil 23 459 006 eur a vrchol preň predstavoval rok 2023, keď inkasoval 36 494 025 eur. No a k tomu musíme prirátať vlaňajšiu odmenu, spomínaných 23 085 718 eur. Počas štyroch rokov na čele si tak Tavares polepšil o astronomických 102 192 256 eur. Stále však nie sme na konci, pretože podľa zmluvy o uvoľnení z funkcie má tento rok Tavares nárok na ďalšie dva milióny eur a na desať miliónov za splnenie „druhého míľnika“. V januári 2026 získa ešte 800 000 akcií.

Rok 2025 sa pritom nezačal pre Stellantis optimisticky. V 27 krajinách Európskej únie ale tiež na Islande, v Lichtenštajnsku, Nórsku, vo Švajčiarsku a v Spojenom kráľovstve klesli jeho predaje o 16 % v porovnaní s januárom 2024. Jedinou značkou, ktorá vykázala rast, je Alfa Romeo, no jej registrácie sú z hľadiska veľkosti Stellantisu marginálne. Viac sa dozvieme 30. apríla, keď spoločnosť oznámi výsledky za prvý štvrťrok. V tom čase by možno mohlo byť známe aj meno nástupcu Carlosa Tavaresa. Podnik zatiaľ vedie predseda predstavenstva John Elkann. Pod Elkannovou taktovkou už Stellantis pristúpil k zmenám v manažmente a k zjednodušeniu organizačnej štruktúry.
