Začiatkom týždňa sme písali, že Donald Trump zaviedol 25-percentné clá na mexický a kanadský tovar a zároveň zdvojnásobil clá na čínsky tovar. To je vec, ktorá sa výrazne dotýka aj niektorých európskych automobiliek, predovšetkým Stellantisu a Volkswagenu.
Vzhľadom na počet dovážaných áut Stellantisu a Volkswagenu z týchto dvoch krajín do USA by Stellantis mohol prísť o 3,44 miliardy eur a VW o 1,77 miliardy, tvrdí Michael Dean, senior analytik Bloombergu v správe zo 4. marca. Dodatočné clá totiž budú môcť na klientov preniesť na vysokokonkurenčnom americkom trhu len vo veľmi obmedzenej miere, pôjdu teda na úkor ich marže. Praaavdou je aj to, že na tieto clá doplatia aj čisto americké automobilky, ktoré majú hlavne v Mexiku, no aj v Kanade množstvo subdodávateľov, ktorých komponenty by taktiež zdraželi a zvýšili by aj cenu amerických áut, vyrobených v USA americkými automobilkami.
Preto americký prezident Donald Trump v utorok (4. 3.) telefonoval s najvyššími predstaviteľmi automobiliek General Motors (GM), Ford a Stellantis. Na telefonickom rozhovore s Trumpom sa podľa zdrojov Reuters zúčastnili generálna riaditeľka GM Mary Barrová, generálny riaditeľ Fordu Jim Farley a predseda predstavenstva skupiny Stellantis John Elkann. Tí ho chceli presvedčiť aby 25-percentné clá pre automobilky aspoň odložil.

Automobilky mu podľa agentúry Reuters údajne ponúkli zvýšenie investícií do výroby v USA, no chcú mať istotu, pokiaľ ide o colnú a environmentálnu politiku. Trumpa zároveň požiadali, aby zrušil clo vo výške 25 % na tovar z Mexika a Kanady v prípade vozidiel, ktoré spĺňajú pravidlá o pôvode v zmysle dohody medzi USA, Mexikom a Kanadou z roku 2020.
Ich snaha nebola márna, pretože Trump o deň neskôr uviedol, že oslobodí automobilky od ciel vo výške 25 % uvalených na Kanadu a Mexiko, a to na jeden mesiac, pokiaľ budú dodržiavať existujúce pravidlá voľného obchodu. Ako prvý na to zareagoval Stellantis so servilným vyhlásením, v ktorom prisľúbil navýšenie výroby áut v USA: „Zdieľame prezidentov cieľ vyrábať viac amerických áut a vytvárať trvalé americké pracovné miesta. Tešíme sa na spoluprácu s ním a jeho tímom,“ a doplnil, že „Stellantis pevne podporuje jeho odhodlanie umožniť americkému automobilovému sektoru prosperovať“.
Pozastavenie ciel poskytne automobilkám čas adekvátne reagovať, prípadne sa pokúsiť presvedčiť amerického prezidenta o tom, aby sa z dočasnej výnimky stala trvalá. Na druhej strane – aj toto Trumpovo rozhodnutie ukazuje na jeho nevyspytateľnosť a podčiarkuje fakt, že jedinou bezpečnou možnosťou z hľadiska dlhodobého plánovania je pre neamerické firmy presunúť výrobu do USA, čo sa pragmaticky už rozhodla spraviť napríklad japonská Honda. Z toho však rozhodne nebudú mať radosť zamestnanci, ktorí pre tieto spoločnosti pracujú v iných štátoch, v tomto prípade v Mexiku a USA.