Tesla je v hľadáčiku mnohých orgánov, ktoré sa zaoberajú bezpečnosťou cestnej dopravy. V USA napríklad tamojšie NHTSA (Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky) vyšetruje hneď niekoľko nehôd, kde má byť hlavným vinníkom autopilot Tesly s názvom Full-Self Driving, ktorý zjavne nezvláda to, čo sľubuje podľa svojho názvu. Vyšetrovaniu čelí Tesla z tých istých dôvodov aj v Číne. No a teraz má problém v Nemecku, kde sa dostala do pozornosti KBA (Spolkového úradu pre automobilovú dopravu). Nejde však o samotný autopilot. Zdá sa, že Tesly nezvládajú ani oveľa triviálnejšie situácie.

Zákazníci sa sťažujú na takzvané fantómové brzdenie. Ide o prudké a nečakané spomalenie auta zásahom bŕzd v situácii, keď nehrozí žiadne nebezpečenstvo. Toto zbytočné panické brzdenie je veľmi nepríjemné a môže byť nebezpečné. Napríklad pre nič netušiacich vodičov ďalších vozidiel. K tomuto brzdeniu dochádza najmä na diaľniciach a na okresných cestách. Majitelia Tesiel popisujú, že sa tak často deje bez toho, aby sa pred vozidlom nachádzalo iné auto, v dobrom počasí s dobrou viditeľnosťou a v úsekoch bez obmedzenej rýchlosti.

Scenáre sa však líšia. Jeden z majiteľov zažil situáciu, keď Tesla náhle spomalila zo 100 na 40 km/h. Iný v USA zažil „fantómové“ brzdenie z 90 km/h na 5 km/h, výsledkom čoho bola reťazová dopravná nehoda, pretože ostatní vodiči nedokázali včas zareagovať. Panické spomalenie sa pritom netýka len situácií s aktivovaným systémom Full-Self Driving, ale aj vo vozidlách, ktoré sú vybavené základným systémom Basic Autopilot, čo je v podstate bežný adaptívny tempomat. KBA potvrdilo, že začalo vyšetrovanie tohto problému. Krajský súd v bavorskom Traunsteine však zašiel oveľa ďalej a asistenčný systém Tesly už stihol označiť za chybný.

Išlo o spor majiteľa Tesly 3, ktorý sa sťažoval na „fantómové“ brzdenie a chcel vrátiť auto výrobcovi. Tesla to odmietla s tým, že vozidlo fungovalo správne. Podľa rozsudku však musí teraz vykonať kontrolu konkrétneho vozidla, aby sa zabránilo opakovaniu náhleho brzdenia. Ide o prvé takéto rozhodnutie súdu v Nemecku, čo môže spustiť lavínu hromadných žalôb. Prispeli k tomu aj výsledky posudku odborného znalca, ktorý predčasne prerušil testovacie jazdy, pretože zažil niekoľko samovolných brzdení a ďalšie vyšetrovanie považoval z tohto dôvodu za nebezpečné.