Ruský automobilový trh sa po odchode západných značiek vďaka čínskym automobilkám síce pozviechal, ale to neznamená, že pre Rusov sú čínske autá srdcovou voľbou. Vnímajú ich skôr ako nutné zlo. A tak stačili prvé fámy o potenciálnom návrate západných automobiliek do Ruska a trh sa výrazne spomalil. Informuje o tom Moscow Times. Predaj nových osobných áut klesol vo februári po dvoch rokoch rastu o celú štvrtinu. „Spočiatku som neveril tým mínus 25 %, myslel som si, že došlo k nejakej chybe vo výpočte,“ priznal Sergej Tselikov, generálny riaditeľ analytickej agentúry Avtostat.
Toto nikto nečakal
„Všetci síce očakávali pokles pre nárast recyklačných poplatkov a vysoké úroky, ale nie až taký hlboký. V priebehu druhej polovice roku 2024, po tom, čo vláda oznámila, že recyklačný poplatok sa od 1. októbra zvýši o 70 % a centrálna banka začala zvyšovať kľúčovú sadzbu, Rusi kupovali autá vo veľkom v nádeji, že sa vyhnú vyšším cenám,“ vysvetlil Tselikov. Táto bublina mala spľasnúť, ale nikto z odborníkov neočakával pokles predaja o viac ako 10 či 15 %. Tselikov je presvedčený, že za to môžu práve „čakatelia“.

„Čakám, kým sa vrátia normálne značky a medzitým zhodnotím peniaze v banke,“ opísal logiku zákazníkov Tselikov a pripomenul, že automobilový trh vždy veľmi citlivo reaguje na informačné pozadie. Fámy, že značky, ktoré opustili Rusko, by sa mohli vrátiť, sa objavili krátko po telefonáte Vladimira Putina s Donaldom Trumpom 12. februára. Hneď na druhý deň Michail Bakhtiarov z holdingu Major Auto oznámil, že na prelome rokov 2025–2026 „očakávajú ruský automobilový trh radikálne zmeny“ spojené s možným návratom japonských a juhokórejských automobilových značiek.

Vietor do plachiet pridal o týždeň neskôr aj šéf Renaultu Luca de Meo, ktorý nevylúčil, že spoločnosť obnoví svoje ruské aktivity. K možnosti návratu sa začali vyjadrovať aj ruskí politici v zmysle, či to Rusko „odídencom“ dovolí a ak áno, tak za akých podmienok. „Možno to de Meo nevylučuje, ale je nepravdepodobné, že by tu mal nejakú šancu,“ povedal o návrate Renaultu Sergej Sobjanin, starosta Moskvy, kde mala francúzska spoločnosť fabriku. Šéf ministerstva priemyslu a obchodu Anton Alichanov zas západné automobilky varoval: „Nikoho tu nečakáme s otvorenou náručou."
Falošné nádeje
Ani to ale nerozptýlilo nádeje. Rusi nemajú sklon veriť vládnym vyhláseniam – práve naopak, píše Moscow Times. Maxim Sokolov, prezident AvtoVAZ-u, ktorého najväčším akcionárom bol práve Renault, navyše 25. februára diskutoval s novinármi o tom, akú kompenzáciu budú musieť Francúzi zaplatiť za návrat do ruského koncernu. Vrcholový manažér to odhadol na 112 miliárd rubľov, čo je 1,16 miliardy eur. To všetko sprevádzala aktívna diskusia v médiách. Predajcovia sa preto zhodujú, že fámy o návrate západných značiek mali negatívny vplyv na predaj áut.

„Tieto správy dezorientujú kupujúcich a spôsobujú falošné nádeje,“ povedal šéf predajnej skupiny Autospetscenter Andrej Terľukevič. Uplynulý február hodnotí pre trh ako „veľmi depresívny“. Niektorí klienti očividne chcú získať autá značiek, na ktorých jazdili predtým, takže sú pripravení veriť v ich návrat, no žiaden zázrak sa nestane, teraz je to nemožné, povedal Nikolaj Ivanov, riaditeľ oddelenia nových áut spoločnosti Rolf. „Čakatelia“ budú musieť čakať ešte dlho, súhlasí s ním Tselikov.

V kontexte klesajúceho dopytu a nadmerných zásob dovozcovia znížili objem dovozu áut do Ruska. Vo februári sa podľa agentúry Avtostat doviezlo len 16 200 zahraničných vozidiel – približne o polovicu menej ako v januári a štyrikrát menej ako vo februári 2024. Vzhľadom na to, že paralelným dovozom bolo dovezených viac ako 4 000 áut, oficiálni dovozcovia ich doviezli len 12 000, poznamenal Tselikov. Dovoz ojazdených zahraničných áut klesol oproti minulému roku o 20 % na 18 500 kusov. Spolu s poklesom predaja kleslo vo februári o 31 % aj vydávanie úverov.