
V Rusku je možné asi všetko. Množstvo tam vyrobených áut by kvôli emisiám či bezpečnostným predpisom nemohlo jazdiť nikde na svete, ale teraz sa Rusi tvária, že sú pápežskejší ako pápež. Pocítila to čínska spoločnosť Shacman, ktorá dováža do Ruska ťažké nákladné vozidlá Shacman SX3258. Po odchode západných výrobcov nákladiakov ako Volvo či Scania si SX3258 vybudoval slušnú pozíciu na trhu. Podľa agentúry NAPI sa v Rusku predalo 6,6 tisíca týchto áut, čím sa Shacman prepracoval na tretie najpredávanejšie vozidlo v triede do 16 ton. Dokonca porazil domácich ruských velikánov, akými sú modely KAMZ-u. Jeho nákladiakom patrí až piata, šiesta a ôsma priečka.

To sa pravdepodobne znepáčilo Kremľu, ktorý tlačí čínskych výrobcov k montáži vozidiel priamo v Rusku a stranu drží domácim producentom. Inak sa nedá vysvetliť, že ruská agentúra Rosstandard, ktorá udeľuje typové schválenie vozidlám v Rusku, toto schválenie modelu SX3258 náhle odobrala. Dôvodom má byť „nesúlad vozidiel Shacman SX3258 s množstvom povinných požiadaviek na kolesové vozidlá, a to z hľadiska hlukových noriem, zariadení na ochranu proti podjazdu zozadu a bočnej ochrany“. Takže v Rusku, kde jazdia mnohé autá už len vďaka výnimkám, sa úradom nepáčia moderné čínske nákladiaky. Čo to bude znamenať v praxi?
Už dovezené vozidlá nebudú môcť byť v Rusku predané a všetky ostatné, ktoré sú už v prevádzke, nebudú môcť na ruské cesty. Čínskej firme tým mala vzniknúť škoda vo výške asi 115 miliárd rubľov, čo je približne 1,2 miliardy eur. Do Ruska už totiž naviezla približne 15 000 áut, ktorých priemerná cena za kus predstavuje asi deväť miliónov rubľov. Z toho asi 13 000 je na sklade nepredaných. Pokiaľ majú čínske nákladné vozidlá takéto závažné nedostatky, je nepochopiteľné, ako mohli byť nedávno tou istou agentúrou schválené pre prevádzku na ruských komunikáciách. Pochybujeme, že po schválení začal čínsky producent vyrábať a dovážať do Ruska hlučnejšie a menej bezpečné autá.

Skôr sa začala ruská honba na čínske automobilky. Terčom ruských úradov sa môžu stať zakrátko aj spoločnosti Howo či Sitrac. Sitracu patrí v rebríčku najúspešnejších nákladiakov v Rusku prvá priečka. A to sa neodpúšťa. Ako sa bude situácia vyvíjať, nie je jasné. Podľa šéfredaktora časopisu Za volantom Maxima Kadakova sa také prísne opatrenie, ako je pozastavenie typového schválenia, používa v Rusku veľmi zriedka. „Toto je ojedinelý prípad a tento príbeh sa zrejme bude ťahať ešte dlho. Odstránenie problémov, na ktoré upozornil Rosstandart, bude závisieť od objemu úprav a ich rýchlosti. Ale po odstránení nedostatkov budú tieto autá certifikované veľmi dôsledne, čo znamená niekoľko mesiacov, domnieva sa šéfredaktor. Neexistuje žiadne dobré a rýchle riešenie.