Divízia Cariad je nočnou morou Volkswagenu, s ktorou nevie urobiť poriadok už od konca minulej dekády. Jej úlohou je vyvíjať vo vlastnej réžii koncernu nový softvér. Takto vyvinuli aj prevratný infotainment pre Golf 8, ktorý umožňoval aktualizácie na diaľku a ponúkal množstvo inovatívnych funkcií. Keď sa ním vo Volkswagene chválili, netušiac akú Pandorinu skrinku do svojich áut inštalovali, spomenuli, že má takmer tri milióny riadkov kódu. Počet rôznych chýb a bugov, ktoré mal, sa totiž nepodarilo odstrániť niekoľko rokov a takmer úplne potopil nielen už spomenutý Golf, ale aj niekoľko ďalších koncernových modelov.
Katastrofálny softvér
V roku 2020 pri testovaní pred uvedením elektromobilu ID.3 hlásili testovací jazdci v priemere neuveriteľných 300 softvérových problémov denne. Desaťtisíce už vyrobených áut kvôli nim stáli na parkoviskách a VW musel posunúť uvedenie modelu na trh. Samozrejme, išlo o softvér, vyvinutý v divízii Cariad. Nakoniec sa ID.3 začal predávať s nefunkčným head-up displejom. Nainštalovaný hardvér bol v poriadku, softvér sa opraviť včas nepodarilo. Kvôli problémom so softvérom boli v roku 2020 dočasne pozastavené dodávky nového Golfu, Škody Octavia, Seatu Leon a Audi A3. V lete 2020 skončil kvôli spomenutým problémom šéf Cariadu Christian Senger.
Nič sa však nezmenilo a zlý softvér Cariadu devastoval postupne ďalšie modely. Koncom roku 2020 sa do problémov dostal kľúčový model Škody – Enyaq, ktorého výroba sa výrazne zdržala kvôli problémom so softvérom.

A ťažkosti pokračovali. V roku 2022 nemecký Automobilwoche priniesol informáciu, že Volkswagen sa opäť topí v softvérových problémoch. A opäť za nimi stála divízia Cariad. Tentokrát boli dotknuté všetky plánované prémiové vozidlá, ktoré boli súčasťou projektu Artemis. V niektorých prípadoch to znamenalo až trojročný sklz pri plánovanom uvedení do výroby a so softvérom od Cariadu už zápasilo aj Porsche a Bentley. V roku 2022 boli softvérové problémy spojené s divíziou Cariad hlavným dôvodom odchodu šéfa koncernu VW Herberta Diessa. Cariad však pretrval, bol nezničiteľný.
Všetci sú v pohode
V novembri 2023 koncern oznámil, že nová softvérová architektúra 1.2, ktorá sa mala použiť v nadchádzajúcom modeli Audi Q6 E-tron a čisto elektrických modeloch Porsche Macan, sa oneskorí o 16 až 18 týždňov. To bola dosť veľká katastrofa, pretože na nej mali stáť aj ďalšie kľúčové modely koncernu.
Porsche koncom roku 2023 došla trpezlivosť a softvér od Cariadu odmietlo, čo bol v rámci koncernu nevídaný krok. Prebralo následne vývoj pre svoje modely do vlastnej réžie. Volkswagen zároveň oznámil prvé veľké prepúšťanie v Cariade. Jeho problémy však ďalej pokračovali.

Na prelome rokov 2024 a 2025 spôsobil Cariad obrovský škandál, spojený s masívnym únikom dát. Uložil totiž citlivé informácie o približne 800 000 elektrických autách (elektromobiloch a plug-in hybridoch) značiek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda na cloudový server Amazonu do zložky s voľným prístupom. V dôsledku toho bolo možné sledovať polohu vodičov či získať ich osobné údaje, keďže v nezabezpečenom úložisku sa nachádzali celé terabajty dát.
Tie síce boli anonymizované, no ukázalo sa, že nie dostatočne a etickí hekeri dokázali bez problému spojiť konkrétne autá s ich vlastníkmi. To je ďalší závažný problém, pretože okrem súkromných osôb sa medzi postihnutými objavili aj policajné autá z Hamburgu a vozidlá patriace politikom či spravodajským službám.
Neprofesionálny prístup
Vyzerá to tak, že Volkswagenu dochádza konečne s Cariadom trpezlivosť. Už v minulom roku oznámil partnerstvo s americkým startupom Rivian v hodnote 5 miliárd dolárov, zamerané na spoločný vývoj softvéru pre vozidlá oboch spoločností. Tento krok vyvolal nespokojnosť medzi zamestnancami Cariadu, najmä preto, že vrcholoví manažéri tejto divízie neboli vôbec zapojení do rokovaní. Je to síce ľudsky pochopiteľný, ale napriek tomu manažérsky absolútne neprofesionálny prístup.
Volkswagen toto partnerstvo oficiálne odôvodnil rozpočtovými prekročeniami a oneskoreniami v Cariade, ktoré spôsobili takmer dvojročné odklady uvedenia nových modelov značiek VW, Audi a Porsche. Softvér Rivianu bude použitý aj v jednom z kľúčových elektromobilov VW, konkrétne v ID.Every1, ktorý by sa vďaka nízkej cene mal stať masovo dostupným.

Začiatkom tohto roku koncern oznámil, že plánuje do jeho konca prepustiť v Cariade 1600 ľudí. Cariad ich aktuálne zamestnáva približne 5 900 ľudí, takže o prácu príde takmer 30 % jej zamestnancov. „V minulom roku sme divíziu zefektívnili a teraz tomu prispôsobujeme počet zamestnancov,“ uviedol hovorca spoločnosti v oficiálnom vyjadrení.
Cariad je jasným príklad neschopnosti Volkswagenu efektívne riešiť vnútorné problémy v rámci koncernu. Čiastočne za to môžu aj konflikty v najvyššom vedení, spojené s pokračujúcou neschopnosťou jasne definovať stratégiu pre najbližšie roky. Pravdou ale je, že ak nejaká divízia spôsobí koncernu niekoľkomiliardové škody, tak väčšina konkurentov nemeckého koncernu by to dokázala vyriešiť rázne a problém nezametala len päť rokov pod koberec. V každom prípade laxný postoj vedenia koncernu k problémom kľúčovej divízie, trvajúcim niekoľko rokov ukazuje na akútnu potrebu štrukturálnej zmeny jeho riadenia. Inak sa mu môže stať, že naozaj bude nútený bojovať o prežitie – a to vlastnou vinou.
