Fio bankaFio banka

Porsche má naozaj vážne problémy. Prepustí tisíce ľudí

V uplynulom roku Porsche klesli predaje, čistý zisk, prevádzkový zisk a aj tržby. O prácu už prišli dvaja riaditelia, značka postupne prepustí 3 900 ľudí a pripravuje veľkú reštrukturalizáciu.

14.03.2025 14:00
Porsche Taycan - výroba Foto:
Porsche má za sebou zlý rok a ani v tom súčasnom to s ním príliš dobre nevyzerá.
debata (45)

Problémy Porsche začali už na prelome rokov 2023 a 2024, odštartovali ich výrazne padajúce predaje v Číne, kde medziročne klesli takmer o tretinu. Čistý zisk automobilky v roku 2024 klesol o 30,3 % na 3,6 miliardy eur. Prevádzkový sa znížil o 22,6 % na 5,64 miliardy eur zo 7,28 miliardy eur v predchádzajúcom roku. Vlaňajšie tržby klesli o 1,1 % na 40,08 miliardy eur zo 40,53 miliardy eur v roku 2023. Porsche vlani predalo 310 718 vozidiel, čo bolo o 3 % menej ako 320 221 áut v roku 2023. A na to táto značka zvyknutá nebola.

V tomto roku Porsche môže navyše doplatiť na pokles záujmu o luxusné elektromobily a predaje v USA môžu výrazne skomplikovať clá, ktoré zrejme Spojené štáty zavedú na autá dovážané z Európy.

Začiatkom februára aj vďaka pretrvávajúcej neistote preto klesli akcie Porsche na najnižšiu hodnotu od kótovania na burze, spúšťačom poklesu bolo oznámenie, že náklady na nové modely a výdavky súvisiace s batériami znížia marže v roku 2025 na 10 až 12 percent.

Porsche Panamera - 2024 výroba Čítajte viac Prečo v Porsche padajú hlavy? Ohrozená je už aj tá ‘najvyššia‘

V Porsche vzápätí odštartovalo veľké personálne zemetrasenie. O svoje miesto prišli marketingový šéf firmy Detlev von Platen a aj finančný riaditeľ Porsche Lutz Mesch. Obaja sa dostali pod spŕšku ostrej kritiky za slabý výkon spoločnosti a nízku cenu akcií.

Lutz Meschke, ktorý pôsobil na pozícii finančného riaditeľa od roku 2009, bol známy svojím dôrazom na dlhodobú finančnú stabilitu a efektívne riadenie nákladov. Niektoré zdroje naznačujú, že jeho odchod súvisí s rozdielnym pohľadom na investičné priority Porsche, najmä v súvislosti so zrýchlenou elektrifikáciou modelovej rady. Jedným z problematických bodov bola vraj aj minuloročná investícia Porsche do záchrany značky Varta.

Detlev von Platen zastával úlohu marketingového riaditeľa od roku 2015 a bol zodpovedný za globálne marketingové stratégie. Jeho hlavným problémom, respektíve problémom celého marketingového tímu bolo, že nedokázali prezentovať nové elektrické modely Porsche tak, aby ich klienti akceptovali, čo sa prejavilo na ich slabom odbyte.

Porsche-911 Carrera-2025-wallpaper Čítajte viac Neuveríte: V Európe je krajina, kde sú tri z piatich najpredávanejších áut Porsche

Po zmenách v manažmente prichádza na program dňa aj prepúšťanie na nižších poschodiach. Spoločnosť oznámila, že do roku 2029 prepustí približne 3 900 zamestnancov, z čoho bude 2 000 agentúrnych a 1 900 priamych. Porsche taktiež plánuje ďalšie škrty v rámci rozsiahlej reštrukturalizácie, aby kompenzovalo klesajúce zisky kvôli slabnúcemu dopytu v Číne a hrozbách amerických ciel. Ak vstúpia do platnosti, Porsche ich bude musieť do určitej miery preniesť priamo na klientov, stále však pritom verí „v rozumnú colnú dohodu“ s USA. BMW napríklad vyhlásilo, že cenovú politiku po zavedení ciel minimálne do mája meniť nebude a nesiahne ani na marže amerických predajcov, finančnú stratu si pripíše na automobilka na vlastné konto.

Na slabnúci dopyt chce športová značka, patriaca do koncernu Volkswagen zareagovať aj „rozsiahlym prehodnotením“ investícií do modelového radu, softvéru a batérií. Taktiež plánuje uviesť na trh novú ikonickú 911-ku, uvažuje nad novým SUV (do konca dekády) a všeobecne chce vo svojom portfóliu opätovne posilniť spaľovacie motory. To v praxi znamená, že chce investovať približne 800 miliónov eur do vývoja nových modelov so spaľovacími motormi.

Facebook X.com 45 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Porsche #prepúšťanie v automobilovom sektore #kríza automobilového priemyslu
Články podľa značiek