Je to svojim spôsobom symbolické. Len pred niekoľkými dňami Európska komisia s veľkou pompou vyhlásila záchranný akčný plán pre automobilový priemysel so zvláštnym zreteľom na zvýšenie samostatnosti Európskej únie pri výrobe batérií pre elektromobily. „Chcem, aby sa náš európsky automobilový priemysel ujal vedenia. Budeme podporovať domácu výrobu, aby sme sa vyhli strategickým závislostiam, najmä pokiaľ ide o výrobu batérií…“ povedala pri jeho predstavovaní predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Od týchto slov neuplynul ani týždeň a Northvolt, najväčšia európska baterkáreň, ohlásil bankrot.

Northvolt pritom nebol nejakým mini-startupom, išlo o megalomanský projekt, do ktorého investori „naliali“ takmer 15 miliárd eur. O väčšinu z týchto peňazí teraz prídu. (Len pre zaujímavosť – jeho najväčším investorom bol Volkswagen.) Treba ale povedať, že za krach švédskeho startupu nemôže EÚ, ale zlé rozhodnutia manažmentu, ktorý sa doslova „váľal“ v peniazoch a myslel si, že si môže dovoliť všetko.
Nortvolt totiž vznikol v období, keď investori núkali milióny každému, kto prišiel s aspoň ako-tak zaujímavým nápadom. A Northvolt sa vedel predať veľmi dobre. Dôverou investorov príliš neotriaslo ani zistenie, že startup vo svojej švédskej fabrike vytvoril podmienky, ktoré viedli k niekoľkým úmrtiam a vážnym zraneniam zamestnancov. To bol jeden z jeho prvých obrovských škandálov. V tej dobe s ním zásadnejšie nebolo spokojné len BMW, pretože mu nedodal batérie načas a navyše aj kvalita článkov, ktoré testovali, sa ukázala ako pochybná. Škandál so zamestnancami bolo poslednou kvapkou a BMW Northvoltu zrušilo dvojmiliardový kontrakt. A odvtedy to sním už išlo prudko dolu kopcom.

My sme už začiatkom januára tohto roku písali, že tento švédsky startup má za sebou klinickú smrť, akcionári iba predlžujú jeho agóniu. To sa teraz potvrdilo. Nortvolt definitívne končí, švédskym úradom oznámil svoj bankrot.
Keď sa v roku 2023 prepadol Northvolt do obrovskej straty 1,2 miliardy eur a v uplynulom roku sa situácia vyvíjala od desiatich k piatim, kľúčoví podporovatelia, vrátane BMW a Volkswagenu odmietli spoločnosť ďalej dotovať. Koncom minulého roku už jeho dlh predstavoval približne 5,5 miliardy eur. Situácia sa však nezlepšovala a začiatkom tohto roku akcionári zvažovali, či Northvolt pôjde do likvidácie a oni si pripíšu obrovské straty, alebo mu dajú šancu. Napokon sa na mimoriadnom valnom zhromaždení rozhodli, že mu dajú ešte šancu, aby podstúpil hĺbkovú reštrukturalizáciu, ktorá by ho mohla udržať nad vodou.

Ale bola to zbytočná snaha. Na konci januára tohto roku už dlh Northvoltu predstavoval závratnú sumu 7,3 miliardy eur. Spoločnosť v stredu (12. 3.) oznámila, že vo Švédsku vyhlásila bankrot, keďže si nedokázala zabezpečiť financovanie, ktoré by jej umožnilo pokračovať v prevádzke. To znamená aj koniec najväčšej európskej nádeje na vytvorenie rivala pre veľkých ázijských výrobcov batérií. Nasledovať bude už len predaj podniku, jeho majetku a vyrovnanie nesplatených záväzkov, na ktoré bude dohliadať švédsky konkurzný správca.