Spojené štáty americké zaviedli od 4. marca 2025 clá vo výške 25 % na dovoz tovaru z Kanady a Mexika. Tento krok má za cieľ prinútiť tieto krajiny zintenzívniť úsilie v boji proti pašovaniu drogy fentanyl do USA a vylepšiť ich vzájomnú obchodnú bilanciu. V reakcii na to Kanada oznámila zavedenie odvetných ciel vo výške 25 % na americké tovary v hodnote 155 miliárd kanadských dolárov.
Ale nemožno povedať, že colná vojna jednoznačne eskaluje, vyjadrenia amerického prezidenta sú totiž nevyspytateľné a menia sa často doslova zo dňa na deň. Tento prístup firmám na oboch stranách barikády neumožňuje nastaviť žiadnu zmysluplnú a dlhodobú obchodnú politiku.

Napríklad Trump v utorok (4. 3.), teda v deň, keď vyššie uvedené clá vstúpili do platnosti, telefonoval s najvyššími predstaviteľmi automobiliek General Motors (GM), Ford a Stellantis. Na telefonickom rozhovore s Trumpom sa podľa zdrojov Reuters zúčastnili generálna riaditeľka GM Mary Barrová, generálny riaditeľ Fordu Jim Farley a predseda predstavenstva skupiny Stellantis John Elkann. Tí ho chceli presvedčiť, aby 25-percentné clá pre automobilky aspoň odložil. Ich snaha nebola márna, pretože Trump o deň neskôr uviedol, že oslobodí automobilky od ciel vo výške 25 % uvalených na Kanadu a Mexiko, a to na jeden mesiac, pokiaľ budú dodržiavať existujúce pravidlá voľného obchodu.
Je dôležité poznamenať, že odloženie sa netýka len automobiliek, ale USA pozastavili na jeden mesiac takmer všetky clá na dovoz z Mexika, pričom tovar spadajúci pod dohodu o voľnom obchode medzi USA, Mexikom a Kanadou (USMCA) bol oslobodený od ciel do 2. apríla 2025.

V tejto nevypočítateľnej atmosfére sa mníchovská automobilka rozhodla – podľa nás veľmi racionálne – aspoň dočasne nemeniť svoju cenovú politiku v USA a nezneisťovať klientov a ani predajcov. Vedenie spoločnosti americkým predajcom už oznámilo, že dodatočné náklady na nové clá na svoj dovoz z Mexika, aspoň počas niekoľkých nasledujúcich týždňov, bude v plnej miere znášať automobilka a nedotknú sa koncových cien pre klientov a ani marží predajcov.
BMW spresnilo, že bude „cenovo chrániť“ konkrétne modely vyrobené v Mexiku, ktoré budú podliehať clám – sedan radu 3 a kupé radu 2. Bude sa tak diať minimálne do 1. mája. Ako prvý o tom informoval denník Wall Street Journal a medzičasom správu oficiálne potvrdila aj nemecká automobilka. Treba však povedať, že BMW je z európskych výrobcov v reálne najkomfortnejšej pozícii, pretože veľká čas jeho výroby, najmä pokiaľ ide o SUV rôznych veľkostí, prebieha v jej amerických fabrikách. Na dovoz z Mexika pripadá len asi 10 percent áut tejto značky, predávaných v USA.
