Nemecká spoločnosť Webasto, založená už v roku 1901, patrí medzi sto najväčších dodávateľov automobiliek, koncom roku 2023 zamestnávala vyše 16 000 ľudí v 50 rôznych fabrikách. Je známa predovšetkým výrobou rôznych komponentov pre vozidlá, vrátane pevných alebo otvárateľných panoramatických striech a striech pre kabriolety, nabíjačiek pre elektromobily, ale hlavne rôznych integrovaných a aj nezávislých vykurovacích systémov pre osobné autá, kamióny, autobusy a aj pre karavany.
Momentálne táto spoločnosť doslova bojuje o existenciu, do finančných problémov sa dostala už koncom roku 2023 a v priebehu roku 2024 stúpla jej celková zadlženosť na 1,2 miliardy eur. To už znepokojilo aj jej veriteľov (hlavní sú Bayern LB a UniCredit), ktorí koncom minulého roku trvali na tom, že Webasto si musí vybrať riaditeľa, ktorý bude špeciálne dohliadať na proces reštrukturalizácie spoločnosti.

To sa napokon aj stalo, v januári tohto roku sa ním stal Johann Stohner, ktorý nastúpil do funkcie potom, ako spoločnosť dosiahla koncom minulého roku dohodu so svojimi najväčšími veriteľmi, ktorá jej zabezpečí „prežitie“ minimálne do konca mája tohto roku. Druhá polovica roku 2024 bola totiž pre Webasto kritická, pretože firme klesali tržby oveľa radikálnejšie, než sa predpokladalo. Jedným z dôvodov bolo celkové oslabenie trhu s novými autami a s ním súvisiaci pokles záujmu o elektromobily. Stohner zatiaľ ešte detailný reštrukturalizačný plán nezverejnil, pretože je vo svojej funkcii len krátko. Nad hlavou mu však visí Damoklov meč v podobe ultimáta veriteľov, ktorí sú firmu ochotní „podržať“ len do konca mája.

Nečakané spomalenie až zastavenie procesu reštrukturalizácie stálo napokon tento mesiac miesto aj je generálneho riaditeľa. Holger Engelmann, ktorý spoločnosť viedol vyše 10 rokov, musí predčasne odísť a na jeho miesto príde krízový manažér Jörg Buchheim. Engelmann síce podnikanie spoločnosti Webasto výrazne rozšíril do Ázie, no jedným z hlavných spúšťačov krízy bolo napokon práve jej oslabenie na čínskom trhu, kde už zavrela dve zo svojich piatich výrobných miest. Navyše spoločnosť v roku 2022 výrazne prerobila aj na projekte výroby strechy pre Ford Bronco, kde je jej odhadovaná strata približne 200 miliónov eur.
Webasto sa spolieha na to, že dvaja noví špičkoví manažéri pre ňu dokážu pripraviť záchranný plán, ktorý nielen presvedčí veriteľov, ale bude aj čo najviac „milosrdný“ smerom dovnútra, čo značí obmedzenie prepúšťania na minimum. Je však už teraz jasné, že prepúšťanie bude nutné rádovo v tisícoch zamestnancov. Doteraz sa spoločnosť snažila obmedziť prepúšťanie len na prirodzené odchody, čo však znamenalo zníženie počtu zamestnancov rádovo o niekoľko stoviek. Podľa odhadov z uplynulého roku však bude musieť odísť minimálne 1 600 zamestnancov.