Šetrenie automobiliek sa pravdepodobne prejavuje na klesajúcej spoľahlivosti áut. Dokazujú to aj najnovšie štatistiky nemeckého autoklubu ADAC, presnejšie jeho asistenčnej služby, ktorá poskytuje motoristom pomoc v núdzi. Zväčša vtedy, keď ostanú so svojím autom takpovediac „visieť“ na krajnici. Vlani vyrážali „žltí anjeli“ k bezradným vodičom 3 633 154 ráz. To je takmer 10 000 výjazdov denne. V porovnaní s rokom 2023 to predstavuje nárast o 102 096 zásahov alebo o 2,6 %. Najčastejším dôvodom zlyhania bola vybitá štartovacia batéria. Problémový akumulátor mal na svedomí až 45-percentný podiel na všetkých výjazdoch.

Nasledovali poruchy motora s podielom 22,1 % vrátane porúch zapaľovania, vstrekovania či riadiacej jednotky. Štartér, alternátor či elektrický systém stáli za 10,6 percentami výjazdov. A zvyšok pripadá na pneumatiky, respektíve defekty, nefunkčné zámky či imobilizéry. Na podrobný rebríček značiek a modelov, ktoré nechali motoristov na cestách, si ešte budeme musieť počkať, no je tu i tak jedna veľmi zaujímavá informácia. A týka sa elektromobilov. Počet výjazdov žltých anjelov k bezradným majiteľom elektrických áut sa totiž medziročne zvýšil o neuveriteľných 46 %. To je obrovský nárast, ktorý nemôže ospravedlniť ani zvyšujúci sa počet elektromobilov na nemeckých cestách.
Najčastejšie príčiny zlyhania áut na ceste
Komponent | Podiel na výjazdoch |
---|---|
Štartovacia batéria | 44,9 % |
Motor, motormanažment, vysokonapäťový systém | 22,1 % |
Štartér, alternátor, elektrický systém, osvetlenie | 10,6 |
Pneumatiky | 8,8 % |
Kľúče, zámky, imobilizér | 6,9 % |
Iné | 6,7 % |
Elektrických áut síce v Nemecku pribúda, ale rozhodne nie tempom, akým vzrástol počet výjazdov. Bolo ich presne 43 678. Ako totiž vieme, po náhlom ukončení dotácií na kúpu elektromobilov v decembri 2023 došlo vlani k spomaleniu predajov. Medziročne klesol odbyt batériových vozidiel o 27,4 %. Predalo sa ich 380 609 kusov, čím klesol ich podiel na celkových registráciách medziročne na 13,5 %. V súčasnosti ich je na nemeckých cestách približne 1,2 milióna, takže predstavujú približne 2,3 percenta celého autoparku. Aký bol hlavný dôvod náhlych zlyhaní? Asi tomu nebudete veriť, ale ten istý ako pri konvenčných autách so spaľovacím motorom – zlyhanie 12 V štartovacej batérie!

Áno, aj elektromobily majú klasický olovený akumulátor, pretože palubná elektronika funguje s 12 V okruhom. Túto batériu nedobíja alternátor, tak ako pri autách so spaľovacím motorom, ale trakčná batéria. A tu je kameň úrazu – zlyhávajúca komunikácia medzi týmito batériami. Bežne sa tak stáva, že hoci je trakčná li-ion batéria nabitá, auto „nenaštartuje“. Tento problém je známy dlhodobo, a tak prekvapuje, prečo naň výrobcovia stále nezareagovali. Mohol by existovať systém, ako núdzovo štartovaciu batériu nabiť. Zatiaľ ho ale používa len Tesla, ktorá má takzvaný režim „Jump Start“ a Hyundai s Kiou, pri ktorých sa núdzové nabíjanie rieši funkciou „12V Battery Reset“. K štatistikám žltých anjelov sa vrátime hneď, keď budú zverejnené podrobné rebríčky.