Koncern Volkswagen prechádza jednou z najväčších kríz vo svojej histórii. Prišiel o ruský trh, jeho predaje v Číne padli na dlhoročné minimá, predaj elektromobilov stagnuje a vysoké náklady na prácu či energie znižujú jeho konkurencieschopnosť. Stále sa celkom „nevylízal“ z rán kauzy Dieselgate, ktorá ho stála desiatky miliárd dolárov a najnovšie sa popálil na projekte batériovej gigafactory Northvolt, kde bol najväčším investorom. Problémy má dokonca už aj značka Porsche, ktorá bola roky zvyknutá len na ovácie. Volkswagen musí ušetriť miliardy. Takzvaná „Vianočná dohoda“ odborov s vedením podniku zďaleka neodvrátila riziká masového prepúšťania zamestnancov a zatvárania minimálne troch nemeckých závodov. Je tu však príležitosť, ktorá by mohla Volkswagenu pomôcť.

Dôvodom je súčasná geopolitická situácia, keď sa desaťročia trvajúce vojenské spojenectvo Európy a USA po nástupe prezidenta Donalda Trumpa stáva neistým. Americký prezident trvá na tom, aby Európa investovala viac do obrany. Európska komisia zareagovala návrhom požičať členským krajinám 150 miliárd eur na investície do tejto oblasti. Celkové výdavky na obranu by ale mali dosiahnuť až 650 miliárd. To je výzva, na ktorú už zareagoval aj Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen, ktorý nevylúčil, že by sa voľné výrobné kapacity mohli použiť na výrobu armádnych vozidiel. „V prvom rade som presvedčený, že vzhľadom na súčasnú geopolitickú situáciu je to, čo vidíme v Nemecku a v Európe, absolútne oprávnené. Myslím, že musíme viac investovať, aby sme sa opäť cítili bezpečne,“ povedal Blume.

Medzitým objasnil, že nehovorí priamo o výrobe vojenského vybavenia v podnikoch koncernu. V prípade potreby je však Volkswagen pripravený v tejto veci spolupracovať a využívať svoje zariadenia ako jeden z najväčších svetových výrobcov áut. To by okrem potenciálneho posilnenia obranyschopnosti Nemecka mohlo teoreticky zlepšiť aj finančnú pozíciu firmy. „Máme skúsenosti a sme ochotní prísť s radami, ale v súčasnej chvíli je všetko otvorené,“ povedal Blume agentúre Bloomberg. Kým teda európska „Zelená dohoda“ priviedla Volkswagen do problémov, tá nová, o posilnení obranyschopnosti, by ho mohla postaviť na nohy. A nielen Volkswagen. O zbrojnú výrobu sa budú iste uchádzať aj ďalšie automobilky. Prakticky všetky majú po poklese predajov áut od čias kovidu voľné kapacity.