
Škoda 100/110, ktorej výroba odštartovala v Mladej Boleslavi v auguste 1969, nebola zďaleka takou revolúciu ako Škoda 1000 MB. Mala to byť len prechodná fáza pred nástupom nových moderných modelov Škoda 720 a 760 s motorom vpredu. Ako však vieme, tieto projekty putovali priamo do koša, hoci na ne vynaložila štát milióny vtedajších korún. Modernizovaná tisícka tak ostala nakoniec na linkách viac ako desať rokov a vzniklo z nej 1 079 708 kusov. Hoci tento sedan predstavoval v porovnaní so Škodou 1000 MB istý posun, napríklad dvojokruhovou brzdovou sústavou, vyššou tuhosťou karosérie, výkonnejším motorom či vylepšeným interiérom, nikdy nechytil za srdce.


Jednoducho, Škoda 110/110 bola zastaraná už v čase príchodu na trh. Koncepcia s motorom vzadu predstavovala pravek. Bolo to o to citeľnejšie, že na trh dorazilo v podobnom čase oveľa modernejšie, ale aj drahšie Žiguli, teda ruský VAZ 2101, odvodený z Fiatu 124. Mal motor vpredu a rozvod OHC. Sedan z Mladej Boleslavi si s ním nemohol merať sily. Nuž ale, kto nemal na viac, musel si vystačiť so “stovkou“. Vrchol predstavovala verzia 110 LS s motorom prevŕtaným na 1 107 kubických centimetrov, vďaka čomu stúpol výkon z 32 na 36 kW. Na dnešné časy sú to smiešne čísla, lenže stodesiatka vážila len 825 kg, takže maximálna rýchlosť poskočila na 138 km/h. Dokonca bola o čosi rýchlejšia ako kupé 110 R Coupé, ktoré sa na rozdiel od 100/110 stalo legendou.


Výbava LS sa mohla pochváliť kotúčovými prednými brzdami, radiálnymi pneumatikami, dvoma pármi predných svetiel, elektrickým ostrekovačom čelného okna, väčšou porciou chrómu, drevenou imitáciou na palubnej doske či lepším koženkovým čalúnením. Niet divu, že práve tieto verzie mierili na export. Exemplár, ktorý vám dnes predstavíme, má však trochu iný osud. Tyrkysová Škoda110 LS bola vyrobená v roku 1974 a predaná na domácom trhu. Nakoniec sa však do zahraničia predsa len dostal. Bolo to však až v roku 2013, keď si ju v zúboženom stave doviezol z Česka do Veľkej Británie britský fanúšik značky. Je to zvláštne, pretože Škoda bola za kanálom La Manche v časoch produkcie modelov 100/110 terčom posmeškov. Pre svoju nízku kvalitu a cenu.


Briti o nej vtipkovali, že ak chcete zdvojnásobiť jej cenu, stačí ju dotankovať alebo, že vyhrievané zadné okno má preto, aby vás neoziabali ruky, keď ju tlačíte. Takže je obdivuhodné, že ktosi po tomto aute vôbec zatúžil. A nielen to, nový britský majiteľ túto Škodu zrenovoval do poslednej skrutky. K slovu prišli klampiari, ale aj lakýrnici, ktorí vrátili autu pôvodný tyrkysový lak, objavený pod zle nanesenou modrou farbou. Majiteľ ešte predtým vymenil troje dverí. Motor prešiel komplexnou generálkou, ktorá zahŕňala výmenu hlavy valcov, zatiaľ čo prevodovka bola tiež úplne zrepasovaná. Podvozok dostal nové odpruženie, predné brzdové kotúče, nové zadné brzdy, aj nové riadenie. Podobnú rekonštrukciu podstúpil interiér.
Trvalo to celý rok, ale výsledok je obdivuhodný. Od renovácie najazdila britská Škoda 110 LS len približne 6 000 km, takže na odometri má údaj 75 293 km. Dnes je tento mimoriadne zachovalý kus histórie na predaj. Majiteľ si ho cení na 10 950 libier, teda na približne 13 000 eur. Je to veľa či málo? Cena prestrelená byť nemusí. Na britských ostrovoch sa nachádzajú len dva kusy. Lenže rýchlo zistíte, že situácia nie je lepšia ani v domovine Škody. Kým Škodami 110 R Coupé sa to len tak hemží, keďže si ju obdivovatelia vždy rozmaznávali, nepopulárnu Škodu 110 LS budete hľadať v inzercii márne. Absolútna väčšina skončila v šrote. Veď kto by ju chcel? Takže je na vás, či po nej zatúžite. Má platnú STK – a hoci jazdí v Británii – aj ľavostranné riadenie. Jednoducho, je pripravená na ďalšie dobrodružstvá.