Fio bankaFio banka

Škoda 110 LS: Na predaj je ‘nechcené dieťa‘. Musíte poň však do Británie

Zo Škodoviek si robili Briti svojho času vtipy. Boli terčom posmechu pre nízku cenu aj kvalitu. Napriek tomu sa práve za kanálom La Manche objavil neuveriteľne zachovalý exemplár. A je na predaj.

14.03.2025 18:00
debata (1)
Škoda 110 LS v takomto stave je poriadnou... Foto: Classicwise
Škoda 110 LS - 1974 Škoda 110 LS v takomto stave je poriadnou raritou. Práve preto, že nepatrí k autám snov, mala ťažší osud ako jej slávna verzia 110 R Coupé. Väčšinu z milióna vyrobených kusov už dávno zožrala hrdza.

Škoda 100/110, ktorej výroba odštartovala v Mladej Boleslavi v auguste 1969, nebola zďaleka takou revolúciu ako Škoda 1000 MB. Mala to byť len prechodná fáza pred nástupom nových moderných modelov Škoda 720 a 760 s motorom vpredu. Ako však vieme, tieto projekty putovali priamo do koša, hoci na ne vynaložila štát milióny vtedajších korún. Modernizovaná tisícka tak ostala nakoniec na linkách viac ako desať rokov a vzniklo z nej 1 079 708 kusov. Hoci tento sedan predstavoval v porovnaní so Škodou 1000 MB istý posun, napríklad dvojokruhovou brzdovou sústavou, vyššou tuhosťou karosérie, výkonnejším motorom či vylepšeným interiérom, nikdy nechytil za srdce.

Vo Veľkej Británii sa 110 LS z roku 1974... Foto: Classicwise
Škoda 110 LS - 1974 Vo Veľkej Británii sa 110 LS z roku 1974 dočkalo veľkej renovácie. Pôvodný tyrkysový lak objavil majiteľ pod modrým náterom. Auto bolo preto kompletne prelakované.
Škoda 1203 Kamyonet - 1985 Čítajte viac Škoda Kamyonet: Na predaj je neskutočná tisícdvestotrojka. Takú ani nepoznáte

Jednoducho, Škoda 110/110 bola zastaraná už v čase príchodu na trh. Koncepcia s motorom vzadu predstavovala pravek. Bolo to o to citeľnejšie, že na trh dorazilo v podobnom čase oveľa modernejšie, ale aj drahšie Žiguli, teda ruský VAZ 2101, odvodený z Fiatu 124. Mal motor vpredu a rozvod OHC. Sedan z Mladej Boleslavi si s ním nemohol merať sily. Nuž ale, kto nemal na viac, musel si vystačiť so “stovkou“. Vrchol predstavovala verzia 110 LS s motorom prevŕtaným na 1 107 kubických centimetrov, vďaka čomu stúpol výkon z 32 na 36 kW. Na dnešné časy sú to smiešne čísla, lenže stodesiatka vážila len 825 kg, takže maximálna rýchlosť poskočila na 138 km/h. Dokonca bola o čosi rýchlejšia ako kupé 110 R Coupé, ktoré sa na rozdiel od 100/110 stalo legendou.

Interiér vrcholovej verzie 110 RS sa mohol... Foto: Classicwise
Škoda 110 LS - 1974 Interiér vrcholovej verzie 110 RS sa mohol pochváliť imitáciou dreveného obkladu. Nechýba ani dobové rádio.
Škoda Octavia RS - 2025 Čítajte viac Prvá jazda: Škoda Octavia RS – po facelifte je ešte silnejšia. Za volantom to cítiť

Výbava LS sa mohla pochváliť kotúčovými prednými brzdami, radiálnymi pneumatikami, dvoma pármi predných svetiel, elektrickým ostrekovačom čelného okna, väčšou porciou chrómu, drevenou imitáciou na palubnej doske či lepším koženkovým čalúnením. Niet divu, že práve tieto verzie mierili na export. Exemplár, ktorý vám dnes predstavíme, má však trochu iný osud. Tyrkysová Škoda110 LS bola vyrobená v roku 1974 a predaná na domácom trhu. Nakoniec sa však do zahraničia predsa len dostal. Bolo to však až v roku 2013, keď si ju v zúboženom stave doviezol z Česka do Veľkej Británie britský fanúšik značky. Je to zvláštne, pretože Škoda bola za kanálom La Manche v časoch produkcie modelov 100/110 terčom posmeškov. Pre svoju nízku kvalitu a cenu.

Štvorvalec 1,1 OHV má výkon 36 kW. Aj ten... Foto: Classicwise
Škoda 110 LS - 1974 Štvorvalec 1,1 OHV má výkon 36 kW. Aj ten prešiel kompletným repasom.
Škoda Eviatiq - avízo 2025 Čítajte viac Škoda ‘Eviatiq‘: Toto sú detaily novej vlajkovej lode. Príde však o čosi neskôr

Briti o nej vtipkovali, že ak chcete zdvojnásobiť jej cenu, stačí ju dotankovať alebo, že vyhrievané zadné okno má preto, aby vás neoziabali ruky, keď ju tlačíte. Takže je obdivuhodné, že ktosi po tomto aute vôbec zatúžil. A nielen to, nový britský majiteľ túto Škodu zrenovoval do poslednej skrutky. K slovu prišli klampiari, ale aj lakýrnici, ktorí vrátili autu pôvodný tyrkysový lak, objavený pod zle nanesenou modrou farbou. Majiteľ ešte predtým vymenil troje dverí. Motor prešiel komplexnou generálkou, ktorá zahŕňala výmenu hlavy valcov, zatiaľ čo prevodovka bola tiež úplne zrepasovaná. Podvozok dostal nové odpruženie, predné brzdové kotúče, nové zadné brzdy, aj nové riadenie. Podobnú rekonštrukciu podstúpil interiér.

Škoda 110 LS - 1974
Škoda 110 LS - 1974
+28Škoda 110 LS - 1974

Trvalo to celý rok, ale výsledok je obdivuhodný. Od renovácie najazdila britská Škoda 110 LS len približne 6 000 km, takže na odometri má údaj 75 293 km. Dnes je tento mimoriadne zachovalý kus histórie na predaj. Majiteľ si ho cení na 10 950 libier, teda na približne 13 000 eur. Je to veľa či málo? Cena prestrelená byť nemusí. Na britských ostrovoch sa nachádzajú len dva kusy. Lenže rýchlo zistíte, že situácia nie je lepšia ani v domovine Škody. Kým Škodami 110 R Coupé sa to len tak hemží, keďže si ju obdivovatelia vždy rozmaznávali, nepopulárnu Škodu 110 LS budete hľadať v inzercii márne. Absolútna väčšina skončila v šrote. Veď kto by ju chcel? Takže je na vás, či po nej zatúžite. Má platnú STK – a hoci jazdí v Británii – aj ľavostranné riadenie. Jednoducho, je pripravená na ďalšie dobrodružstvá.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda 110 LS
Články podľa značiek