Dátum premiéry nového SUV Volvo EX60 ešte nie je známy. Napokon, hlavnou elektrickou hviezdou švédskej značky je v súčasnosti sedan, či skôr liftback ES90, tak prečo odpútavať zbytočne pozornosť? Očakáva sa však, že k prvým zákazníkom by elektrický nástupca XC60 mal doraziť v priebehu budúceho roka. A pôjde o kľúčový moment, pretože i keď vlajková loď ES90 debutovala len pred pár dňami a je vrcholom elektrickej technológie Volva, vrátane 800 V architektúry, EX60 ju posunie ešte o krok ďalej. Novinka bude totiž prvým Volvom postaveným na platforme SPA3 (Scalable Product Architecture 3).

Táto platforma prinesie úplne nové elektromotory, ktoré vyvíja Volvo vo vlastnej réžii a ktoré budú mať účinnosť až 93 %, čo je o dve percentá lepší výsledok v porovnaní s elektromotormi v EX90 a ES90 a o osem v porovnaní so staršími elektromobilmi, ako sú EX40 a EC40. Platforma tiež použije batérie s vyššou energetickou hustotou. Tým sa zníži hmotnosť. Ďalšia úspora hmotnosti a nákladov bude vyplývať z nasadenia technológie takzvaného „megacastingu“, teda použitia veľkých podlahových odliatkov, ktoré nahradia viacero vzájomne spojených komponentov. Zatiaľ sa to bude týkať iba zadnej časti platformy, ktorá má byť ľahšia o 15 až 20 % a jej výroba bude trvať len 120 sekúnd v porovnaní s celou hodinou pri klasickej technológii.

Platforma SPA3 má byť oveľa škálovateľnejšia, čo znamená, že ju využije široké portfólio modelov – od menších ako je EX30 (4,2 m) až po väčšie, ako je EX90 (cez päť metrov). Z Tesly si SPA3 požičia aj štrukturálnu batériu, čo znamená, že akumulátor bude súčasťou nosnej štruktúry vozidla. Aj tu dosiahne Volvo úsporu hmotnosti. A naozaj ju potrebuje, pretože jeho vlajkové lode EX90 a ES90 sú svojou váhou priam desivé. To zvyšuje spotrebu a znižuje dojazd. EX60 by si však malo aj s menšou batériou ako je 106 kWh v EX90 trúfnuť na viac ako 640 km na jedno nabitie. A prečo o Volve EX60 hovoríme s takým predstihom?

Pretože na internete sa objavili prvé snímky hlineného modelu z dizajncentra automobilky. Síce neoficiálne, ale predsa. Spod plachty vykúka zadná časť, kde vidíme pixelové svetlá, ktoré lemujú zadné okno, podobne ako na ES90. Tie spodné však nebudú delené. Modelu ešte chýba nápis Volvo, ale o tom, o aké Volvo ide, niet najmenších pochybností. Má to napísané priamo na „registračnej značke“ pod zadným vekom. Predná časť ostáva tajomstvom, ale nepochybne dostane svetlá v tvare Thorovho kladiva a zaslepenú masku. Novinka plánovaná na rok 2026 bude súperom napríklad pre kompaktné elektrické SUV, akými sú Audi Q6 e-tron, Porsche Macan EV alebo chystané BMW Neue Classe SUV.