Značka Audi momentálne nie je v najlepšej kondícii. Stačí, ak sa pozrieme na jeho ekonomické výsledky za uplynulý rok. Tržby spoločnosti sa vlani znížili o 8 % na 64,5 miliardy eur. Prevádzkový zisk klesol na 3,9 miliardy eur zo 6,28 miliardy eur v roku 2023 a prevádzková marža sa znížila z 9 na 6 percent. Tento výsledok odráža slabší výkon celej skupiny Audi, ktorá zahŕňa aj značky Bentley, Lamborghini a Ducati.
Predaj tejto nemeckej značky klesol takmer o 12 percent a zaostala nielen za svojimi dvomi domácimi prémiovými súpermi – BMW a Mercedesom-Benz, ale počtom predaných áut ju po prvýkrát v histórii predbehla aj americká Tesla. Značka sa svoje problémy rozhodla vyriešiť dvomi spôsobmi – bude šetriť a prepúšťať a popritom autá výrazne zdraží, aby na nich získala vyššie marže a tým pádom by zisk rástol aj bez toho, aby rástli predaje.

Pozrime sa najprv na to, aký zmysel má zdražovanie. V Audi majú predstavu, že medzi cenou volkswagenov a cenou modelov Porsche je dostatočný priestor na to, aby sa viac vzdialili od VW a príliš sa nepriblížili k Porsche. Vo februárovom rozhovore pre Auto Express to bez okolkov povedal šéf britského zastúpenia Audi Jose Miguel Aparicio: „Chceme stúpať, pokiaľ ide o prémiovosť, chceme zvýšiť prestíž, atraktivitu a celkové vnímanie značky. Viac než na kvantitu sa sústredíme na kvalitu našich áut.“ Popri očakávanom výraznom zdražení je prvým krokom v snahe zamerať sa viac na autá s vyššou pridanou hodnotou ukončenie výroby dvoch najlacnejších modelov. Audi A1 Sportback a Audi Q2 už nástupcov nedostanú.
A ako má vyzerať šetrenie? Do roku 2029 Audi prepustí 7 500 ľudí (to je kompromis, pôvodne ich malo byť vyše 12-tisíc), čo značí každoročnú úsporu vo výške približne 1 miliardy eur. Zároveň Audi sľúbilo investovať približne 8 miliárd eur do vývoja nových modelov. Audi pritom od roku 2019 už prepustilo takmer 10-tisíc ľudí. Ak to prirátame k ďalším avizovaným prepúšťaniam v celom koncerne, dostaneme sa na číslo 54 000 plánovaných prepustených do konca dekády, čo už vyzerá naozaj desivo. (Volkswagen 35 000 ľudí, Audi 7 500 ľudí, Škoda 6 000 ľudí, Porsche 3 900 ľudí a Cariad 1600 ľudí). A to ešte ani zďaleka nemusia byť všetci.

Prepustenie 7 500 ľudí zodpovedá zníženiu stavu približne o 14 percent pracovníkov. Audi sľúbilo, že by sa nemalo týkať ľudí pracujúcich priamo na linkách. Navyše súčasných zamestnancov sa automobilka snaží upokojiť prísľubom, že dva nové modely bude vyrábať v Ingolstadte (lacný elektromobil) a Neckarsulme (ešte nešpecifikovaný model) a neumiestni výrobu do krajín s lacnejšou pracovnou silou.