Zdá sa, že európske, japonské, kórejské aj americké automobilky totálne prehrávajú technologickú bitku s Čínou. Nepochybne to platí v oblasti elektromobilov. Z „ríše stredu“ prichádza jedna bomba za druhou. Tou najnovšou je platforma Super e-Platform od automobilky BYD, mimochodom najväčšieho výrobcu nabíjateľných áut na svete, ak berieme do úvahy aj plug-in hybridy. Potom mu nestačí ani americká Tesla. Lenže BYD je aj technologickým lídrom, keďže vyvíja vlastné batérie, elektromobily a nabíjacie stanice. Jeho najnovšia architektúra, ktorú využijú modely Han L a Tnag L, prichádza s čímsi nevídaným. Tieto autá bude možné nabíjať výkonom až 1 MW, teda 1 000 kW. Čo to v praxi znamená?

Budú sa vedieť nabíjať tak rýchlo, že v podstate zmažú rozdiel medzi časom nabíjania a tankovania. BYD tvrdí, že len päť minút bude stačiť na predĺženie dojazdu o 400 km, alebo ak chcete, sekunda predĺži dojazd o dva kilometre. Tých päť minút zodpovedá zhruba času, ktorý strávite na čerpacej stanici pri tankovaní a zaplatení za odobraté palivo. Pri tejto rýchlosti nabíjania blednú aj kórejské elektromobily s 800 V batériami, nehovoriac o Tesle, ktorá 800 V architektúru použiva len v Cybertrucku. Pozadu je aj Mercedes-Benz so svojím novučičkým CLA, ktoré má zvládnuť nabiť 325 km za desať minút.

Podobne je to s najnovšími modelmi Li Auto, ktoré používajú revolučnú batériu od CATL s rýchlosťou nabíjania 500 km za 12 minút. Jednoducho, rýchlosť nabíjania BYD-u zodpovedá rýchlosti nabíjania Formuly E. Tajomstvo sa skrýva v článkoch, ktoré obsahujú ultrarýchle iónové kanály, ktoré znižujú vnútorný odpor v batérii o 50 %. Okrem toho vyvinul BYD napájací čip z karbidu kremíka, ktorý má menovité napätie až 1 500 V, čo je doteraz najvyššie napätie v automobilovom priemysle. Samozrejme, pre rýchle nabíjanie sú potrebné aj ultrarýchle nabíjacie stanice. Ani na tie BYD nezabudol.

Plánuje ich postaviť celkom 4 000, takže aj majitelia áut BYD budú mať svoju exkluzívnu nabíjaciu sieť, podobne ako má Tesla, Nio či Xpeng. Aby zvládli také rýchle nabíjanie, budú chladené vodou. Čínska značka sa spolieha na to, že rýchle nabíjanie zbaví zákazníkov obáv z dlhých prestojov na nabíjačkách a tiež úzkosti z dojazdu. A aby nebolo noviniek málo, BYD predstavil aj nové elektromotory, ktoré dosahujú až 30 000 otáčok za minútu. To rieši rozpor medzi akceleráciou a maximálnou rýchlosťou elektromobilov bez nutnosti použitia prevodovky. Navyše sú elektromotory menšie a ľahšie, čo je ďalší prínos pre efektivitu elektrického pohonu.

No a tieto elektromobily si už môžu čínski zákazníci kúpiť. Registrácie sú otvorené. Za sedan Han L zaplatia Číňania od 270 000 juanov, čo je približne 34 000 eur, a za SUV Tang L 280 000 juanov, teda približne 35 500 eur. Obavy nečínskej konkurencie sú obrovské. Aj samotná Tesla sa stáva v Číne automobilkou, ktorej technológiu považujú Číňania za zastaranú. Veď v podstate len inovuje pôvodné modely, vrátane Tesly S z roku 2011. Zadá sa, že k ochrane európskeho trhu nepomôžu ani protičínske clá. Jednoducho preto, že čínsky technologický náskok v najbližších rokoch rozdrví tých, ktorí nedokážu inovovať takým rýchlym tempom.