O zavedení bodového systému sa na Slovensku hovorí už niekoľko rokov. Bývalý policajný prezident Štefan Hamran ešte na jeseň v roku 2022 vyhlásil, že by sa mal zaviesť už v najbližšej dobe. Neskôr hovorkyňa Policajného zboru upresnila, že k nahliadnutiu bude najneskôr koncom februára 2023. Máme jar 2025 a bodový systém na Slovensku stále nie je, ale vraj čo nevidieť, bude. Aj to je však otázne, pretože „v súčasnej dobe je predčasné hovoriť o zavádzaní akýchkoľvek konkrétnych opatrení,“ povedal pred niekoľkými dňami pre STVR hovorca Ministerstva vnútra SR Matej Neumann.
Vzhľadom na to, že máme polovicu marca a novela zákona o cestnej premávke zatiaľ nie je ani v medzirezortnom pripomienkovom konaní, po ktorom navyše bude musieť prejsť v štandardnom režime dvomi čítaniami v parlamente a následne musí byť zverejnená, aby nadobudla platnosť, tak vzhľadom na to, že v lete budú parlamentné prázdniny, sa bodového systému dočkáme najskôr na jeseň, no je možné, že až v budúcom roku.
Bodový systém: zatiaľ veľká neznáma
Môžeme si však zrekapitulovať aspoň to, čo sa doteraz o novele zákona o cestnej premávke, zmene sankcií za niektoré priestupky a novom bodovom systéme oficiálne a neoficiálne povedalo.
„Navrhuje sa, aby za porušenia pravidiel cestnej premávky, ktoré majú najväčší vplyv na vznik dopravných nehôd, boli prideľované fixne určené počty bodov. Po ich dosiahnutí bude vodič motorového vozidla povinný plniť určité povinnosti, ak bude chcieť pokračovať vo vedení motorového vozidla. Významnou zmenou by malo byť motivovanie vodiča k dodržiavaniu pravidiel cestnej premávky a odsúdenie ich porušenia,“ povedala koncom roku 2022 pre Pravdu vtedajšia hovorkyňa policajného prezídia Denisa Bárdyová.
Najnovšie sa objavili informácie, že v slovenskom bodovom systéme bude vodič body „zbierať“, pričom 3 body dostane za trestné činy (napríklad alkohol nad 1 promile), 2 body za závažné porušenia pravidiel a 1 bod za menšie priestupky. V prípade, že vodič nazbiera 5 „trestných“ bodov, bude mu odobratý vodičský preukaz, pričom jeho opätovné získanie bude spojené aj preskúšaním. Pri tých, ktorí už o vodičské oprávnenie prišli, by sa mal počet pridelených bodov zdvojnásobovať. Otázne je, ktoré priestupky budú „obodované“ a či vodičovi za jazdu bez porušenia pravidiel budú body po uplynutí stanovenej doby aj odčítavané.

V roku 2022 sa však hovorilo aj o 12-bodovom systéme, ktorý by kopíroval český, fungujúci už od roku 2006 a začiatkom roku 2023 bol alternatívou aj 9-bodový variant. Jednotlivé priestupky v ňom mali byť obodované jedným až štyrmi bodmi, podľa ich závažnosti. „Ako príklad možno uviesť nepripútanie sa bezpečnostným pásom, ktoré bude ohodnotené jedným bodom, no vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu bude patriť k tým najzávažnejším priestupkom, ktorý bude ohodnotený až štyrmi bodmi,“ naznačil fungovanie systému vo februári 2023 v spravodajskej relácii STV Tomáš Vrábel, ktorý riadil Odbor dopravnej polície PPZ SR.
Benevolentnejší k alkoholu
Okrem bodového systému sa však pripravujú aj ďalšie zmeny. Napríklad nulovú toleranciu alkoholu by mala nahradiť povolená hranica do úrovne 0,2 promile. To je krok, s ktorým mnohí nebudú súhlasiť, no faktom je, že približne do úrovne 0,3 promile nebol preukázaný žiaden významný účinok alkoholu na človeka, nehovoriac už o tom, že ľudské telo si ho dokáže metabolizovať aj samé, takže nulová hranica tolerancie nie je úplne v poriadku. Nie je v poriadku ani preto, lebo minimálnu povolenú odchýlku pri meraní majú aj policajné meracie prístroje.

S tým súhlasí aj dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý pre Pravdu pro otázke o zmysle nulovej tolerancie alkoholu povedal: „Ja by som pre dolnú hranicu vzal vzor z Rakúska a vodičov netrestal za zvyškový alkohol, ktorý je v takom pásme, že nemôže ovplyvniť správanie vodiča. Naopak, ak je to vyššia hladina, ktorá môže správanie ovplyvniť, tak tam by som bol za zvýšenie trestu. Pokojne aj s každou desatinou promile nech sa to zvyšuje. Problém môže byť v tom, že ak zvýšime všetko rovnako, vodič nebude cítiť rozdiel pri nižšej a vyššej koncentrácii alkoholu v krvi.“
Ďalšie plánované zmeny
Z ďalších zmien, ktoré by plánovaná novela zákona o cestnej premávke mala podľa denníku Hospodárske noviny priniesť treba spomenúť, že zvýšiť by sa mala aj ochrana chodcov pred vstupom na priechod a rozšíri sa zoznam priestupkov, ktoré možno riešiť pomocou objektívnej zodpovednosti. Zaradené by tam mali byť priestupky ako nezapnutý bezpečnostný pás, telefonovanie za volantom, vjazd do križovatky v situácii, keď z nej vodič nemá zabezpečený plynulý výjazd, jazda v protismere alebo nedodržanie povinných rozostupov na diaľnici.
Uvidíme, čo z toho naozaj bude platiť, prvé konkrétne informácie sa zrejme dozvieme až z návrhu zmeny zákona, ktorý by sa mal objaviť v medzirezortnom pripomienkovom konaní čoskoro. No presne to isté nám kompetentní sľubovali už koncom roku 2022 a ako vravia naši západní susedia: „skutek utek“.
