Ford nie je práve v dobrej kondícii. Na dno ho ťahajú jeho elektromobily. Nie je tajomstvom, že na každom elektrickom aute prerába viac ako 48 000 dolárov. Jeho divízia elektrických áut Ford e skončila vlani s gigantickou stratou 5,08 miliardy dolárov. Napriek tomu posiela do večných lovíš jeden spaľovací bestseller za druhým. Mondeo stiahol z Európy už pred rokmi, teraz už aj v USA, potom nasledovala Fiesta, no a čosi podobné teraz čaká Focus. Automobilka oznámila, že posledný exemplár zíde z liniek závodu Saarlouis v Nemecku v novembri.

Je to ťažko pochopiteľné, pretože hoci podiel Fordu v Európe dlhodobo klesá, práve Focus patril k jeho najúspešnejším autám. Ešte vlani z neho predal 85 366 kusov z celkovo 426 307 registrácií. Vlaňajšok bol tiež prvým rokom bez Fiesty, čo sa prejavilo poklesom trhového podielu Fordu v Európe zo štyroch percent v roku 2023 na vlaňajších 3,3. Ford sa tak ocitol za Volkswagenom, Kiou, Hyundaiom aj Škodou. V januári klesli predaje Fordu v Európe o ďalších 4,3 % v medziročnom porovnaní. Elektrické novinky ako Mustang Mach-E či nový Explorer zjavne nestíhajú zaplátať dieru po niekdajších hitoch a navyyše produkujú stratu.

Tak prečo sa ich vlastne Ford dobrovoľne zbavuje? Šéf automobilky Jim Farley tvrdí, že je to „vystúpenie z biznisu s nudnými autami a vstup do biznisu ikonických vozidiel“. V minulosti priznal, že autá ako Fiesta a Mondeo síce „milovalo veľa zákazníkov“, ale krutou realitou bolo, že Ford na nich nezarábal dosť peňazí, aby si zaručil budúce investície. Farley verí, že zameranie sa na Bronco či Mustang bude ziskovejšie. Zámerom je urobiť z Fordu off-roadové Porsche. Držíme palce, ale uvoľniť odchodom Focusu priestor Golfu, Corolle či Octavii, nepôsobí ako dobrý nápad.