Šéf Mercedesu-Benz: nebojujme s Amerikou. Clá znížme na nulu

EÚ uplatňuje clo vo výške 10 % na autá dovážané z Ameriky, zatiaľ čo Spojené štáty majú clo len 2,5 % na vozidlá z EÚ. Trump chce clá zvýšiť na 25 percent.

26.03.2025 12:00
Ola Källenius Foto:
Ola Källenius
debata (2)

Šéf spoločnosti Mercedes-Benz Ola Källenius nedávno vyzval predstaviteľov Európskej únie a Spojených štátov amerických, aby prestali medzi sebou bojovať a namiesto vyhrážania sa vysokými clami spravili opak – úplne a obojstranne zrušili clá na automobily a automobilové súčiastky. Takýto krok by podľa neho pomohol podporiť voľný obchod a prispel by k vyváženejšiemu podnikateľskému prostrediu na oboch stranách Atlantiku. V súčasnosti EÚ uplatňuje clo vo výške 10 % na autá dovážané z Ameriky, zatiaľ čo Spojené štáty majú clo len 2,5 % na vozidlá z EÚ.

Ola Källenius argumentuje, že zrušenie ciel by pozitívne ovplyvnilo globálnu konkurencieschopnosť európskych a amerických automobiliek. Výrobcovia, ktorí investujú obrovské sumy do výskumu a vývoja ekologickejších a inteligentnejších vozidiel, by tak podľa neho mohli získať lepší prístup na rozšírený trh. Navyše, zníženie colných bariér by podľa Källeniusa prispelo k tvorbe nových pracovných miest v oboch regiónoch.

Donald Trump Čítajte viac Katastrofa pre Stellantis a VW: Trumpove clá ich pripravia o miliardy

Americký prezident Donald Trump chce už v apríli na produkty z 27-člennej EÚ uvaliť clá vo výške 25 percent a plánuje tiež výrazné „recipročné clá“ pre všetkých, ktorí zaviedli clá na dovoz z USA. Americké clá na dovážané autá spôsobia Mercedesu a ďalším európskym výrobcom veľké problémy, rádovo môžu prísť o miliardy eur, keďže mnohé z vozidiel, ktoré predávajú v Spojených štátoch, sa dovážajú. Kallenius v tejto súvislosti pre denník Handelsblat uviedol, že Mercedes „vyrába v Spojených štátoch vo veľkom už roky“, ale zároveň sa pripravuje aj na americké clá, keďže zasiahnu dovoz komponentov. „Venujeme pozornosť obstarávaniu každého komponentu, logistike, cene a mnohým ďalším faktorom,“ dodal.

Podľa ekonomických analytikov by aj samotní spotrebitelia privítali voľnejší obchod medzi EÚ a USA. Menšie obchodné prekážky by mohli viesť k zlacneniu áut, čo by zároveň povzbudilo konkurenčné prostredie a stimulovalo technický pokrok.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Daimler #clá na autá #Ola Källenius #americké clá
Články podľa značiek