Degradácia batérie v elektromobile je prirodzeným javom. Vytváranie takzvaných dendridov v článkoch znamená postupné znižovanie kapacity. A to je problém, pretože trakčná batéria je najdrahším komponentom elektromobilov. Pri tých malých môže predstavovať až polovicu ceny celého auta a pri tých luxusných aspoň tretinu. Výrobcovia pritom ponúkajú garanciu na batériu zväčša na osem rokov. Potom je to už váš problém. A ako sme naznačili, nie je lacný. Výmena poškodených článkov je drahá a kúpa nového akumulátora absolútne nerentabilná. Aj preto strácajú elektromobily svoju hodnotu rýchlejšie ako klasické autá so spaľovacími motormi a na trhu jazdených áut o ne nie je príliš veľký záujem. Sú ale riziká naozaj také veľké?
Priemerná kapacita elektrických jazdeniek je 92,6 %
Nová štúdia spoločnosti Aures Holding, ktorá je najväčším predajcom „jazdeniek“ v strednej Európe, naznačuje, že batérie v elektromobiloch z druhej ruky sú v prekvapivo dobrej kondícii. Prieskum, ktorý trval 27 mesiacov a preveril 1 672 elektromobilov a 315 plug-in hybridov, ukázal, že len pri 1,5 % elektrických áut a pri 5,7 % nabíjateľných hybridov klesla kapacita batérie pod 80 %. „Takmer dvetisíc otestovaných áut malo v priemere najazdených 63 300 kilometrov. Kapacita ich akumulátorov bola na úrovni 92,62 percenta, čo je vynikajúci výsledok. Dokonca aj elektromobil s najvyšším nájazdom, až 375-tisíc km, vykazoval v meraní stav batérie 87,5 percenta. V prípade plug-in hybridu s 221-tisíc kilometrami na odometri vyhodnotila diagnostika Aviloo akumulátor na 82,4 percenta,“ vysvetlil Petr Vaněček, generálny riaditeľ Aures Holdings.

Tieto zistenia ukazujú, že záujemcovia o elektromobily a hybridné autá môžu siahať aj po starších exemplároch s vyšším počtom najazdených kilometrov. Automobilky často, aj keď nie vždy, garantujú životnosť batérie na osem rokov alebo 160 000 kilometrov, počas ktorých by jej zdravie nemalo klesnúť pod 70 percent. Otázka záruky na elektromobily alebo ich batérie je však pomerne zložitá. Výrobcovia ju často podmieňujú dodržiavaním kontrol v autorizovanom servise a plnením ďalších podmienok. „Aj preto továrenskú záruku uvádzame v popise auta iba vtedy, ak sme ju mohli overiť u výrobcu,“ vysvetľuje Vaněček. „V Aures Holdings sme si však stanovili vlastný limit bezpečného nákupu na 80 percent kapacity akumulátora. Drvivá väčšina preverovaných áut túto podmienku spĺňa.“

S diagnostikou Aviloo začali v Aures Holdigu merať kapacitu akumulátorov v januári 2023. Testovanie prvých tisíc áut trvalo 19 mesiacov. Potom sa počet elektromobilov v ponuke začal zvyšovať, takže ďalších takmer tisíc zvládli za menej ako polovicu času, len osem mesiacov. „Zistili sme, že vozidlá s batériou pod 80 percent sú veľmi zriedkavé. Išlo o 25 kusov z 1 672 testovaných elektromobilov a 18 plug-in hybridov z celkového počtu 315. Takéto auto nemusíme nevyhnutne odmietnuť – ak je vo výbornom stave a vieme ho ponúknuť za zaujímavú cenu. Ide však o výnimky,“ vysvetľuje Vaněček. Aktuálne z celkovo 220 elektromobilov v ponuke má len jedno kapacitu batérie pod hranicou 80 percent (konkrétne na úrovni 79 percent).
Dôležitejšie ako kilometre je zaobchádzanie s batériou
Do výkupu však prichádzajú aj vozidlá, ktoré sú na tom z pohľadu kapacity akumulátora horšie. Dve elektrické autá mali kapacitu pri meraní pod 60 percent. Držiteľom rekordu v najnižšej kapacite bol elektromobil s 25-percentným zdravotným stavom pri 72-tisíc najazdených kilometroch. Pri plug-in hybridoch to bolo 50 percent kapacity batérie pri nájazde 116 000 km. „Počet najazdených kilometrov však nie je pre elektromobily až taký dôležitý. Viac závisí od toho, ako používateľ s batériou zaobchádzal, ako ju nabíjal, či nejazdil až „na nulu“ a podobne,“ vysvetľuje expert. Dôkazom jeho tvrdenia sú aj kuriózne prípady, na ktoré narazili.

Niektoré plug-in hybridy s viac ako 100-tisíc najazdenými kilometrami mali skóre veľmi blízke 100 percentám. „Takmer s istotou išlo o vozidlá, ktoré ich vodiči používali ako autá s bežným spaľovacím motorom a nevyužívali možnosť externého nabíjania. Často to vidíme v prípade služobných áut. Batéria sa preto takmer neznehodnocuje,“ hovorí Vaněček. Zatiaľ ale niet čo oslavovať. Ak nepočítame staré Tesly, BMW i3, Nissan Leaf či Renault Zoe, nemá drvivá väčšina elektrických áut viac ako päť rokov. Sú teda podstatne mladšie ako ich spaľovací súputnici a stále v záruke, aspoň čo sa týka batérie. Ako to bude s degradáciou po jej skončení, sa dozvieme až za pár rokov. Prísť „len“ o 10 % alebo 20 % kapacity už v priebehu troch či štyroch rokov nepovažujeme zatiaľ za veľké víťazstvo.