Ferrari si patentovalo motor s oválnymi piestmi. A nielen to

Maranellská automobilka síce elektrifikuje, ale s koncom spaľovacích motorov to nieje až také vážne. Dokazuje to aj patent na nové technické riešenie vidlicového 12-valca.

25.03.2025 12:00
Ferrari 812 Superfast Speciale Edition - 2021 Foto:
V Maranelle sa 12-valcov len tak ľahko nevzdajú. Pripravujú im novú budúcnosť.
debata

Značka známa burácajúcimi spaľovacími motormi elektrifikuje už od roku 2019. Zatiaľ opatrne, formou hybridov, no nie je tajomstvom, že po SUV Purosangue, ktoré porušilo tradíciu Ferrari o výrobe čisto športových modelov, padne aj jeho odpor k elektromobilom. Prvé čisto elektrické Ferrari je dokonca bližšie, než si myslíte. Maranellská značka totiž informovala, že premiéru plánuje už 9. októbra.

Ferrari - nový závod na elektromobily Maranello 2024 - výroba Čítajte viac Ferrari: Poznáme termín premiéry prvého elektromobilu z Maranella

Ale nebojte sa, s ukončením výroby spaľovacích Ferrari to nie je až také horúce. Veď len tento rok predstaví päť ďalších noviniek a všetky budú tankovať benzín. A dokonca sa v Maranelle v súvislosti so „spaľovákmi“ pozerajú aj do budúcna. Potvrdzuje to nový patent, ktorý si nechalo Ferrari zaregistrovať. Pojednáva o novej konštrukcii 12-valcového motora.

Takto by vyzeral kľukový systém Ferrari s... Foto: Ferrari
Ferrari - patent na oválne piesty Takto by vyzeral kľukový systém Ferrari s oválnymi piestmi a valcami.

Udivuje dvoma nezvyklými prvkami. Tým prvým sú oválne piesty. Takéto riešenie by umožnilo použiť v každom valci viac ako štyri ventily, napríklad šesť alebo osem. Klasické kruhové valce to neumožňujú práve pre svoj tvar. A druhou inováciou je uchytenie ojníc ku kľukovému hriadeľu tak, aby nemuseli byť protiľahlé valce odsadené, teda vzájomne posunuté. Jeden piest je uchytený k oku druhej ojnice kĺbom.

Ferrari - patent na oválne piesty Foto: Ferrari
Ferrari - patent na oválne piesty Ferrari - patent na oválne piesty

To umožní umiestniť valce presne proti sebe. Oba nápady majú ešte jeden spoločný efekt. Skracujú dĺžku motora. Takáto redukcia rozmerov by bola v čase elektrifikácie prínosom, pretože kratší blok motora znamená vytvorenie dodatočného priestoru pre elektromotor medzi motorom a prevodovkou bez nutnosti zväčšiť motorový priestor. Či však Ferrari použije v sériovom modeli novú konštrukciu, nie je isté.

Ferrari F80 - 2024 Čítajte viac Ferrari F80: Nový vrchol z Maranella má štyri motory. Stovku dá za 2,15 sekundy

Od patentu po výrobu je ešte ďaleko. Oválne piesty môžu navyše priniesť aj technické úskalia, napríklad v podobe problémového utesnenia. Klasické kruhové tesniace krúžky sú výhodnejšie. Aby sme ale nezabudli, oválne piesty nie sú úplnou novinkou. Používala ich Hondna v motocykloch NR500 a NR750 v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch. Každý piest mal dve ojnice a každý valec osem ventilov a dve zapaľovacie sviečky.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ferrari
Články podľa značiek