Značka známa burácajúcimi spaľovacími motormi elektrifikuje už od roku 2019. Zatiaľ opatrne, formou hybridov, no nie je tajomstvom, že po SUV Purosangue, ktoré porušilo tradíciu Ferrari o výrobe čisto športových modelov, padne aj jeho odpor k elektromobilom. Prvé čisto elektrické Ferrari je dokonca bližšie, než si myslíte. Maranellská značka totiž informovala, že premiéru plánuje už 9. októbra.

Ale nebojte sa, s ukončením výroby spaľovacích Ferrari to nie je až také horúce. Veď len tento rok predstaví päť ďalších noviniek a všetky budú tankovať benzín. A dokonca sa v Maranelle v súvislosti so „spaľovákmi“ pozerajú aj do budúcna. Potvrdzuje to nový patent, ktorý si nechalo Ferrari zaregistrovať. Pojednáva o novej konštrukcii 12-valcového motora.

Udivuje dvoma nezvyklými prvkami. Tým prvým sú oválne piesty. Takéto riešenie by umožnilo použiť v každom valci viac ako štyri ventily, napríklad šesť alebo osem. Klasické kruhové valce to neumožňujú práve pre svoj tvar. A druhou inováciou je uchytenie ojníc ku kľukovému hriadeľu tak, aby nemuseli byť protiľahlé valce odsadené, teda vzájomne posunuté. Jeden piest je uchytený k oku druhej ojnice kĺbom.

To umožní umiestniť valce presne proti sebe. Oba nápady majú ešte jeden spoločný efekt. Skracujú dĺžku motora. Takáto redukcia rozmerov by bola v čase elektrifikácie prínosom, pretože kratší blok motora znamená vytvorenie dodatočného priestoru pre elektromotor medzi motorom a prevodovkou bez nutnosti zväčšiť motorový priestor. Či však Ferrari použije v sériovom modeli novú konštrukciu, nie je isté.

Od patentu po výrobu je ešte ďaleko. Oválne piesty môžu navyše priniesť aj technické úskalia, napríklad v podobe problémového utesnenia. Klasické kruhové tesniace krúžky sú výhodnejšie. Aby sme ale nezabudli, oválne piesty nie sú úplnou novinkou. Používala ich Hondna v motocykloch NR500 a NR750 v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch. Každý piest mal dve ojnice a každý valec osem ventilov a dve zapaľovacie sviečky.