
Kia Ceed bola pre kórejskú automobilku prelomovým modelom. Ceed sa stal synonymom jej európskej ofenzívy. Vyvinutý bol výlučne pre európsky trh a v Európe sa aj začal vyrábať. Prvá generácia zišla z liniek pri Žiline v roku 2005. Po nej nasledovali ďalšie dve. Druhá sa predstavila v roku 2012 a tretia v roku 2018. Takže tá súčasná ma na konte už sedem rokov. To nedokáže zamaskovať ani veľký facelift z roku 2021. Jednoducho, je najvyšší čas na striedanie stráží. Našťastie, Kia napriek masívnej elektrifikácii ešte nehádže so Ceedom flintu do žita, ako napríklad Ford s Focusom. Stále vidí priestor pre moderný hatchback so spaľovacími motormi, a to aj v emisiami zošnurovanej Európe.

Prvé špionážne snímky zamaskovaných prototypov naznačujú, že premiéra nebude ďaleko. Prezrádzajú však aj fakt, že Ceed už nebude európskou špecialitou. Kia svoje modely globalizuje a platiť to bude aj pre Ceed. Pod kamuflážou sa totiž skrývajú rysy, nápadne pripomínajúce nový sedan K4, dostupný v Južnej Kórei a USA, ale aj najnovšie elektrické Kie. Auto vyzerá dlhšie a nižšie. Svetlá dostanú napríklad dizajn „hviezdnej mapy“, známy z EV9 či EV3. Športovejší vzhľad zabezpečia maskované kľučky zadných dverí. Zadná časť je extrémne chránená kamuflážou, ale zadné vertikálne svetlá, prepojené horizontálnou diódová lištou, opäť v štýle K4, z nej predsa len presvitajú.

Aj kabína by mala byť prevzatá z Kie K4, takže použije dva prepojené displeje na minimalistickej palubnej doske. V USA je K4 dostupná so 4-valcami – atmosférickým 2,0 GDI s výkonom 108 kW s variabilnou prevodovkou IVT alebo preplňovaným 1,6 T-GDI s výkonom 140 kW, kombinovaný s 8-stupňovým automatom. To by však asi v Európe celkom neprešlo, takže v Ceede očakávame čosi úspornejšie. Otázkou je aj to, čo bude po nástupe nového hatchbacku s jeho súrodencami – kombi SW, liftbackom či skôr shootingbreakom ProCeed a crossoverom Xceed. Veľa šancí im nedávame. Zastúpia ich pravdepodobne elektromobily.