
Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) nemá za február 2025 dobré správy. Registrácie áut totiž v medziročnom porovnaní v druhom mesiaci roka klesli o 3,4 percenta. Predalo sa celkovo 853 670 nových áut, kým v rovnakom mesiaci roka 2024 to bolo 883 838 vozidiel. Podobne je to aj za január a február, keď sa pre kúpu nového auta rozhodlo o tri percentá menej zákazníkov. Povzbudením je ale aspoň rast odbytu elektromobilov. Za prvé dva mesiace si batériové elektromobily polepšili o 28,4 %, čím získali na trhu podiel 15,2 %.

Zasa až tak veľmi to neprekvapí, pretože rast elektrických áut bol založený na tragických predajoch za január a február vlaňajšieho roka, keď sa naplno prejavili dôsledky zrušenia dotácií na elektrické autá v Nemecku. V týchto mesiacoch si elektromobily ukrojili z celkového koláča len 11,5 %. Jednoducho, stále nie je čo oslavovať, i keď nárast hlásia veľké trhy ako napríklad Nemecko (+41 %), ale aj česká republika. A už vôbec nie z pohľadu pôvodných plánov, podľa ktorých mali elektrické autá už v minulom roku obsadiť štvrtinu trhu.

Potom neprekvapí ani februárový rebríček najpredávanejších áut v Európe agentúry DataForce. Na prvých 20 priečkach nenájdete ani jeden čisto elektrický model. Vrchol obsadili v podstate len cenovo dostupné autá. Kráľom je Dacia Sandero pred Citroënom C3 a Renaultom Clio, ktoré si polepšilo až o 21 %. Pokračovať môžeme Volkswagenom Golf, Peugeotom 208 a Volkswagenom Tiguan, ktorý je najdrahším modelom prvej desiatky. Zvyšok patrí opäť cenovo dostupným „masovkám“ – Dacii Duster, VW T-Roc, Toyote Yaris Cross a Peugeotu 2008.

Asi sa pýtate, kam sa stratila Tesla Y, model, ktorý sa dokázal vlani vyšplhať na popredné priečky a celkovo skončil za rok 2024 na štvrtej pozícii? Nuž, podpora Elona Muska prezidentovi Trumpovi a tiež podpora nemeckej pravicovej strany AfD urobila svoje. Európania Teslu bojkotujú. Jej odbyt sa prepadol vo februári o 40 %, keď predala len 11 743 áut a od začiatku roka dokonca o 42,6 %. Napriek tomu je Tesla Y stále najpredávanejším elektromobilom Európy. No v celkovom poradí bez rozdielu pohonov to stačilo len na 23. priečku s počtom 8 679 registrácií.

Ani ostatné elektromobily nemajú čo oslavovať. Ten druhý najúspešnejší nájdeme na pozícii 39. Je ním opäť Tesla, tentoraz Model 3. Nasleduje VW ID.4 na 46. mieste s predajom 6 167 kusov. Takže v prvej päťdesiatke sú len tri elektromobily. Zopár elektrických verzií Peugeotu e-208 a e-2008, Opelu Corsa Electric či Citroënu ë-C3 z prvej dvadsiatky nerátame. Na poradí by i tak nič nezmenili. Toto nie sú pre výrobcov áut, ktorí do elektromobility naliali miliardy, práve dobré správy.

Uvidíme, či sa v tomto roku podarí zamiešať karty novým cenovo dostupnejším elektromobilom, ako je Hyundai Inster, spomínaný Citroën ë-C3, ktorý je len na štarte kariéry, či Renault 5. Zatiaľ to ale vyzerá tak, že Európania nemajú nielen na drahé elektromobily, ale dnes už dokonca ani na drahšie spaľovacie či hybridné autá. Inak by sa nemohla na čelo dostať Dacia Sandero. Táto pozícia patrila roky rokúce VW Golf, alebo jeho konkurentom z kompaktnej triedy. Teraz sme však o triedu nižšie, za čo môže brutálne zdraženie všetkých áut, nielen elektrických. Zdraželi aj tie spaľovacie. Automobilky z nich dotujú elektromobily a tiež sú v cene započítané pokuty za emisie.