Fio bankaFio banka

Toto je TOP 20 áut v Európe vo februári. Elektrické tu nenájdete ani jedno

Predaj elektrických áut v Európe vo februári síce v medziročnom porovnaní vzrástol, ale ani to nestačilo, aby sa čisto elektrické modely prepracovali do TOP 20. Kráľom je Dacia Sandero. Naopak, Tesla a jej bestseller Model Y sa prepadáva do priepasti.

27.03.2025 05:00
debata (7)
Najpredávanejším autom Európy za február je... Foto: Dacia
Dacia Sandero Stepway Extreme Najpredávanejším autom Európy za február je lacný rumunský hatchback Dacia Sandero. To jasne vystihuje situáciu, že Európania nemajú nielen na drahé elektromobily, ale dnes už ani na drahé spaľovacie autá.

Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) nemá za február 2025 dobré správy. Registrácie áut totiž v medziročnom porovnaní v druhom mesiaci roka klesli o 3,4 percenta. Predalo sa celkovo 853 670 nových áut, kým v rovnakom mesiaci roka 2024 to bolo 883 838 vozidiel. Podobne je to aj za január a február, keď sa pre kúpu nového auta rozhodlo o tri percentá menej zákazníkov. Povzbudením je ale aspoň rast odbytu elektromobilov. Za prvé dva mesiace si batériové elektromobily polepšili o 28,4 %, čím získali na trhu podiel 15,2 %.

suv Čítajte viac Pozrite si 10 najpredávanejších SUV na svete. Čínske auto je v top 5

Zasa až tak veľmi to neprekvapí, pretože rast elektrických áut bol založený na tragických predajoch za január a február vlaňajšieho roka, keď sa naplno prejavili dôsledky zrušenia dotácií na elektrické autá v Nemecku. V týchto mesiacoch si elektromobily ukrojili z celkového koláča len 11,5 %. Jednoducho, stále nie je čo oslavovať, i keď nárast hlásia veľké trhy ako napríklad Nemecko (+41 %), ale aj česká republika. A už vôbec nie z pohľadu pôvodných plánov, podľa ktorých mali elektrické autá už v minulom roku obsadiť štvrtinu trhu.

Citroën C3 má skvelý štart kariéry. Vo februári... Foto: Citroën
citroen-e C3-06 Citroën C3 má skvelý štart kariéry. Vo februári sa vyšvyhol na druhú priečku.

Potom neprekvapí ani februárový rebríček najpredávanejších áut v Európe agentúry DataForce. Na prvých 20 priečkach nenájdete ani jeden čisto elektrický model. Vrchol obsadili v podstate len cenovo dostupné autá. Kráľom je Dacia Sandero pred Citroënom C3 a Renaultom Clio, ktoré si polepšilo až o 21 %. Pokračovať môžeme Volkswagenom Golf, Peugeotom 208 a Volkswagenom Tiguan, ktorý je najdrahším modelom prvej desiatky. Zvyšok patrí opäť cenovo dostupným „masovkám“ – Dacii Duster, VW T-Roc, Toyote Yaris Cross a Peugeotu 2008.

Tesla Y je síce najpredávanejším elektromobilom... Foto: Tesla
Tesla Y - Juniper 2025 Tesla Y je síce najpredávanejším elektromobilom Európy, ale nájdeme ju až na 23. priečke. Do TOP 20 sa teda nedostala.

Asi sa pýtate, kam sa stratila Tesla Y, model, ktorý sa dokázal vlani vyšplhať na popredné priečky a celkovo skončil za rok 2024 na štvrtej pozícii? Nuž, podpora Elona Muska prezidentovi Trumpovi a tiež podpora nemeckej pravicovej strany AfD urobila svoje. Európania Teslu bojkotujú. Jej odbyt sa prepadol vo februári o 40 %, keď predala len 11 743 áut a od začiatku roka dokonca o 42,6 %. Napriek tomu je Tesla Y stále najpredávanejším elektromobilom Európy. No v celkovom poradí bez rozdielu pohonov to stačilo len na 23. priečku s počtom 8 679 registrácií.

Volkswagen ID.4 vo februári akosi ožil. Je... Foto: www.volkswagen-newsroom.com
vw ID4, nepouzivat Volkswagen ID.4 vo februári akosi ožil. Je druhým najpredávanejším elektromobilom. Lenže ak sa nepozeráme na druh pohonu, je až 46. mieste.

Ani ostatné elektromobily nemajú čo oslavovať. Ten druhý najúspešnejší nájdeme na pozícii 39. Je ním opäť Tesla, tentoraz Model 3. Nasleduje VW ID.4 na 46. mieste s predajom 6 167 kusov. Takže v prvej päťdesiatke sú len tri elektromobily. Zopár elektrických verzií Peugeotu e-208 a e-2008, Opelu Corsa Electric či Citroënu ë-C3 z prvej dvadsiatky nerátame. Na poradí by i tak nič nezmenili. Toto nie sú pre výrobcov áut, ktorí do elektromobility naliali miliardy, práve dobré správy.

VW Golf - 2020 Čítajte viac Toto je 10 najpredávanejších áut v Európe v januári. VW chytá druhý dych

Uvidíme, či sa v tomto roku podarí zamiešať karty novým cenovo dostupnejším elektromobilom, ako je Hyundai Inster, spomínaný Citroën ë-C3, ktorý je len na štarte kariéry, či Renault 5. Zatiaľ to ale vyzerá tak, že Európania nemajú nielen na drahé elektromobily, ale dnes už dokonca ani na drahšie spaľovacie či hybridné autá. Inak by sa nemohla na čelo dostať Dacia Sandero. Táto pozícia patrila roky rokúce VW Golf, alebo jeho konkurentom z kompaktnej triedy. Teraz sme však o triedu nižšie, za čo môže brutálne zdraženie všetkých áut, nielen elektrických. Zdraželi aj tie spaľovacie. Automobilky z nich dotujú elektromobily a tiež sú v cene započítané pokuty za emisie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ACEA
Články podľa značiek