Zistilo sa, že mu dovolili, aby si vybudoval 500 metrov dlhý tunel až k svojmu sídlu, ako aj podzemnú garáž, a mestu za to všetko zaplatil iba 40-tisíc eur.
Mestské pozemky, kde sa má stavať, ležia pritom na chránenom území. Podozrivé je i to, že zmluvu podpísal bývalý starosta v čase, keď si už zvolili jeho nástupcu.
Spomenutý tunel by sa mal začínať od vstupu do verejnej garáže na okraji mesta, prechádzať cez Kapucínsky kopec (Kapuzinerberg) a vyústiť pri bývalej vile známeho spisovateľa Stefana Zweiga (niekedy označovanej aj ako Paschingerov zámoček), ktorú si Porsche kúpil pred piatimi rokmi za 8,4 milióna eur a teraz ju s veľkou vervou prestavuje.
Ako informovala rakúska verejnoprávna televízia ORF, ľudia pôvodne ani netušili, aký rozsiahly projekt si manažér s mestom dohodol.
Kým neboli známe detaily zmluvy, panovalo presvedčenie, že 40-tisíc zaplatil iba za právo využívať mestský pozemok na vjazd do pripravovaného tunela. Predpokladalo sa, že ostatné stavby uskutoční na vlastnej parcele.
Až teraz sa ukázalo, že pomerne skromná suma toho zahŕňa oveľa viac vrátane polkilometrového súkromného tunela, ktorý prekonáva 50-metrové prevýšenie, a vlastnej podzemnej garáže. Celkovo ide o zástavbu na ploche 1 500 štvorcových metrov, pričom všetky pozemky sú vo vlastníctve mesta.
„Máme tam tunel, no máme tam aj okolo 300 štvorcových metrov na súkromnú garáž pre desať až dvanásť osobných áut. To už hovoríme, myslím si, o celkom iných rozmeroch,“ citovala ORF šéfku poslaneckého klubu ekologického hnutia Bürgerliste v mestskom zastupiteľstve Ingeborg Hallerovú.
Práve to požiadalo, aby starosta Salzburgu Bernhard Auinger zo Sociálnodemokratickej strany (SPÖ) sprístupnil obsah zmluvy.
Hallerová vedenie mesta zároveň kritizuje za to, že si nikdy nedalo urobiť vlastný znalecký posudok, aby vedelo, aké sú skutočné náklady za využívanie mestských pozemkov v tejto lokalite.
„Na oceňovaní tohto vecného bremena sa v skutočnosti nezúčastnil žiadny znalec. To je určite jeden z prvých krokov, ktoré treba prehodnotiť. Akú cenu má také vecné bremeno?“ upozornila.
Ako pre lokálny denník Salzburger Nachrichten vysvetlila mestská radkyňa pre plánovanie a dopravu Anna Schiesterová, na to, aby Porsche mohol garáž využívať, treba i súhlas mestského zastupiteľstva. A keďže Kapucínsky kopec patrí do chránenej krajinnej oblasti, pre výstavbu garáže treba zmeniť aj územný plán.
Ešte predtým, ako o tom mestskí poslanci budú hlasovať, je však podľa starostu potrebné objasniť úplne iné veci. Napríklad, či bola Porscheho platba mestu vôbec dostatočná.
„Požiadame o externý znalecký posudok, ktorý bude musieť zaplatiť uchádzač (Porsche), aby to bolo transparentné. A kým nám nepredložia znalecký posudok, nevydáme nijakú úradnú správu,“ oznámil podľa ORF Auinger. O tom, ako budú poslanci SPÖ hlasovať a či odobria navrhovaný projekt, však nechcel špekulovať.
Podozrivú „zmluvu o vecnom bremene“ s Porschem uzavrel bývalý starosta Harald Preuner z Rakúskej ľudovej strany (ÖVP), ale podpisy pridali aj predseda poslaneckého klubu sociálnych demokratov Vincent Pultar a vtedajší riaditeľ magistrátu.
Zaujímavé je, že Preuner dokument podpísal v apríli 2024, teda v čase, keď sa s úradom lúčil. Auingera vtedy už zvolili za jeho nástupcu, no ešte nezložil prísahu.
Preuner podľa ORF tvrdí, že postupoval správne, zákon neporušil a hnutie Bürgerliste obvinil, že vyrába škandál tam, kde nijaký nebol.
Pultar sa zase bráni tým, že zmluvu musel podpísať, pretože to nariaďujú predpisy. Je totiž určené, že pri zmenách v pozemkovej knihe mesta je okrem starostu nevyhnutný aj podpis riaditeľa magistrátu a člena mestskej rady.
O Wolfgangovi Porschem je známe, že vlastní miliardy, ale dosiaľ sa s ním nespájali žiadne aféry. Na verejnosti má povesť „dobrého deduška“. Nerozhoduje iba o rodinnej firme Porsche, no vďaka akciám má hlavné slovo v celej skupine VW Group.
Je preto zvláštne, že zatiaľ čo tieto spoločnosti čelia vážnym finančným problémom a prichádzajú o obrovské zisky, „starý pán“ si pokojne užíva luxus na svojom historickom zámočku a ešte aj plánuje veľké projekty.