Trump rozpútal svetovú obchodnú vojnu. Obráti sa aj proti USA. Je mu to vraj jedno

Na autá a komponenty sa vztiahnu 25-percentné clá. Podľa analytika banky Goldman Sachs Marka Delaneyho by mohli zvýšiť cenu nových automobilov v USA o 5 000 až 15 000 dolárov.

03.04.2025 09:44
Trump Foto:
Americký prezident Donald Trump: "Dúfam, že (zahraničné automobilky, pozn. red.) zvýšia ceny, pretože ak to urobia, ľudia si budú kupovať autá americkej výroby."
debata (18)

Takmer všetci analytici sa zhodujú v tom, že clá, ktoré americký prezident uvalil na dovoz produktov prakticky z celého sveta sú „horšie ako tie najhoršie očakávania“ a rozpútajú globálnu ekonomickú vojnu. Jej intenzita bude závisieť predovšetkým od ochoty zvyšku sveta podriadiť sa diktátu človeka, ktorého mnohí nazývajú „ekonomickým dinosaurom“ a samozrejme rozsahu ciel, ktoré budú recipročne uvalené na americké výrobky. Pred týmto krokom už americká administratíva ostatné krajiny varovala s tým, že v tomto prípade budú ekonomický tlak na ne eskalovať.

Rozhodnutie Trumpa zásadným spôsobom ovplyvní výrobu áut po celom svete, pričom krajinou, ktorá na tento krok doplatí najviac, bude pravdepodobne Slovensko. Je však prinajmenšom naivné domnievať sa, rovnako ako prezident Trump, že zavedené clá spôsobia to, že všetky spoločnosti sa teraz presunú do USA a začnú tam vyrábať. Ak by to aj veľké automobilky chceli spraviť, budú s tým spojené miliardové náklady a potrvá to rádovo desiatky mesiacov. Museli by totiž do USA presunúť nielen montáž áut, ale zabezpečiť tam aj výrobu úplne všetkých komponentov, ktoré sa výrazne podieľajú na tvorbe ceny auta. A to je takmer nemožné dosiahnuť skôr, ako v horizonte niekoľkých rokov. Pozrime sa preto, čo tento krok spraví s cenou a predajom áut v USA a ako sa dotkne bežných Američanov.

Rozhodnutie amerického prezidenta Donalda Trumpa zaviesť 25-percentné clá na dovoz automobilov a komponentov (týka sa aj prevodoviek, pneumatík, batérií, motorov) jednoznačne zvýši ceny áut v Spojených štátoch. Opatrenie, ktoré práve v týchto dňoch vstupuje do platnosti, sa podľa odborníkov negatívne dotkne nielen zahraničných, ale aj domácich (amerických) výrobcov a samozrejme aj spotrebiteľov.

Podľa analytika banky Goldman Sachs Marka Delaneyho by clá mohli zvýšiť cenu nových automobilov o 5 000 až 15 000 dolárov (približne 4 640 až 13 900 eur). Zvýšené náklady by nezasiahli len vozidlá zo zahraničia, ale aj tie, ktoré sa montujú priamo v USA – až 50 % súčiastok používaných pri ich výrobe totiž pochádza zo zahraničia.

Clá v USA postihnú najmä „detroitskú“ trojicu automobiliek – Ford, General Motors a Stellantis – ktorá má oveľa rozvetvenejšie globálne dodávateľsko-odberateľské reťazce, než Muskova Tesla.

SR Jaguar Land Rover Elektromobily Výroba NRX Čítajte viac Trump zavádza 25 % clá na dovoz áut. Slovensko to zabolí

„Clá zvýšia produkčné náklady automobiliek, a tým aj predajné ceny vozidiel, čo môže utlmiť dopyt,“ upozorňuje Delaney. Ako dodáva, očakávané navýšenie cien sa dotkne aj spotrebiteľov s nižšími príjmami, ktorí sú najčastejšími kupujúcimi cenovo dostupnejších áut vyrábaných mimo USA.

Clá uvalené na diely najviac zvýšia ceny áut vyrobených v Michigane, Tennessee, Ohiu a v ďalších amerických štátoch. Sú tam totiž továrne, vyrábajúce autá s vysokým zastúpením komponentov z dovozu, ktoré často predstavujú viac ako polovicu nákladov na vozidlo.

Sú však aj extrémne príklady – takmer 90 percent ceny niektorých automobilov Mercedes-Benz vyrobených v Alabame tvoria motory a prevodovky, ktoré sa dovážajú z Európy. Vplyv taríf na jednotlivé vozidlá sa preto bude extrémne líšiť model od modelu. Autá ako Tesla Model Y vyrobené v Texase a Kalifornii alebo Honda Passport vyrobené v Alabame majú vysoké percento dielov vyrobených v USA a ich ceny sa zvýšia len minimálne. Naopak, clá zásadne zvýšia cenu tých áut, ktoré sa dovážajú kompletné – a to v priemere môže byť o 20 až 40 percent. K tým patria napríklad Toyota Prius vyrobená v Japonsku alebo športové modely od Porsche, vyrábané v Nemecku. Pre Porsche pritom doteraz patrili Spojené Štáty k najdôležitejším odberateľom.

Spoločnosť Cox Automotive uvádza, že clo sa môže dotknúť až polovice z 50 najpredávanejších modelov v USA. Dôležité je pritom poznamenať, že zhruba polovica všetkých automobilov predaných v Spojených štátoch je dovážaná.

BMW faabrika, Spartanburg, Južná Karolína, USA Čítajte viac BMW: Autá pre USA nezdražíme. Trumpove clá si odrátame zo zisku

Donald Trump v reakcii na obavy z rastúcich cien vyhlásil, že ho zdražovanie automobilov neznepokojuje. „Dúfam, že zvýšia ceny, pretože ak to urobia, ľudia si budú kupovať autá americkej výroby,“ uviedol v rozhovore pre televíziu NBC. Podľa neho clá podporia domácu výrobu a zachránia americký automobilový priemysel. Na otázku, čo by odkázal šéfom automobiliek znepokojeným dôsledkami ciel, Trump sucho poznamenal: „Gratulujem.“

Odborníci varujú, že clá môžu spôsobiť cenový šok najmä pre zákazníkov hľadajúcich cenovo dostupné vozidlá. Podľa Reuters sa dnes v USA predáva len 16 modelov áut s priemernou cenou pod 30 000 dolárov, pričom iba jeden – Toyota Corolla – sa vyrába na území USA. Zvyšok pochádza z Mexika, Južnej Kórey alebo Japonska.

Ak dôjde k zavedeniu ciel aj na tieto vozidlá, ich ceny pravdepodobne stúpnu natoľko, že sa stanú pre mnohých Američanov nedostupnými. Alternatívou pre mnohých kupujúcich by sa tak mohol stať trh s ojazdenými vozidlami, čo následne môže spôsobiť nárast cien aj v tomto segmente.

Donald Trump Čítajte viac Katastrofa pre Stellantis a VW: Trumpove clá ich pripravia o miliardy

„Nové vozidlá budú vo všeobecnosti drahšie,“ potvrdil Sam Fiorani, viceprezident výskumnej firmy AutoForecast Solutions. „To privedie viac kupujúcich na trh s ojazdenými vozidlami.“

Zavedenie ciel sa zatiaľ netýka autodielov z Mexika a Kanady, na ktoré sa vzťahuje obchodná dohoda USMCA (nástupca NAFTA).

Trumpove clá môžu mať rozsiahle dôsledky pre celý automobilový trh v USA, nielen pre výrobcov, ale tvrdo zasiahnu aj predajné a distribučné siete a v konečnom dôsledku prirodzene koncových spotrebiteľov. Doplatia na ne aj tí, ktorí si nové autá nekupujú, pretože zaplatia oveľa viac za diely ako sú pneumatiky, brzdové doštičky, olejové filtre a ďalšie. Michael Holmes, výkonný riaditeľ Virginia Tire and Auto, reťazca autoservisov a servisov, povedal pre New York Times, že jeho spoločnosť a jej dodávatelia sa budú spočiatku snažiť absorbovať väčšinu zvýšených nákladov, ale dlhodobo je to absolútne nemožné a ceny pôjdu nahor.

Hoci zámerom opatrení je podpora domácej výroby, ich praktické dôsledky môžu znamenať vyššie ceny a zníženú dostupnosť najlacnejších modelov pre ľudí, ktorí si drahšie autá dovoliť nemôžu. Tým pádom sa ich pozornosť presunie smerom k jazdeným autám, kde v priebehu tohto roka možno v USA očakávať rovnaký vývoj – ich ceny začnú výrazne rásť. Ako sa situácia vyvinie, bude závisieť hlavne od reakcií automobiliek, ich dodávateľov a spotrebiteľského správania.

Facebook X.com 18 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #clá na autá #Trumpove clá #dovoz áut do USA
Články podľa značiek