Pokuty za nadlimitné emisie CO2 sa nateraz odkladajú, i keď už dnes sa na ne skladáme vo zvýšených cenách áut so spaľovacích motorov. Európska komisia totiž prijala nový návrh, v ktorom sa hodnotenie emisií predlžuje z obdobia jedného roka na tri roky, konkrétne na obdobie rokov 2025 až 2027. Tento krok má poskytnúť výrobcom väčšiu flexibilitu pri plnení emisných cieľov a umožniť im vyhnúť sa okamžitým sankciám, ktoré sa odhadovali až na 15 miliárd eur. Lenže teraz sa na automobilky pôsobiace v Európe i vo Veľkej Británii zosypala ďalšia pohroma. Brusel vymeral pätnástim z nich pokutu vo výške 458 miliónov eur. Áno, v porovnaní s emisnými pokutami je to bagateľ, ale výrobcovia áut majú dnes i tak enormné náklady a bojujú so stagnujúcim či dokonca klesajúcim dopytom po elektromobiloch, do ktorých vývoja a výroby naliali miliardy.

Dôvodom prísnej sankcie je kartelová dohoda, ktorú automobilky uzavreli v súvislosti s recykláciou áut už pred približne 23 rokmi. Vyšetrovatelia po zdĺhavom skúmania zistili, že automobilky sa v rokoch 2002 až 2017, teda viac ako 15 rokov, správali podľa tajnej kartelovej dohody, v ktorej sa zhodli, že nebudú platiť recyklátorom vozidiel za ich služby po skončení životnosti áut, nezákonne zdieľali informácie o jednotlivých dohodách s demontážnymi firmami a koordinovali svoje správanie voči nim. Dohodli sa tiež na tom, že nebudú zverejňovať, koľko ich vozidiel po dobe životnosti by sa dalo recyklovať nad rámec 85 percent zákonného minima, čo spotrebiteľom zabránilo rozhodovať sa o nákupe aj na základe týchto informácií. Tým bol porušená európska smernica 2000/53/EC.

Podľa nej má posledný majiteľ právo na bezplatnú recykláciu vozidla a rovnako má právo byť informovaný o recyklačných možnostiach. Všetko sa to prevalilo v roku 2019, keď prijala automobilka Mercedes-Benz takpovediac pozíciu „kajúcnika“. Jednoducho, „nabonzovala“ ostatných členov kartelu, ktorého bola sama súčasťou. Oplatilo sa, pretože stuttgartská firma sa nakoniec pokute celkom vyhla. Lenže ostatní hráči sankciám neuniknú. Najviac zasiahnutý je Volkswagen s pokutou 127,7 milióna eur pred alianciou Renault-Nissan (81,4 mil. €) a koncernom Stellantis (74 mil. €). Ford zaplatí 41,5, BMW 25, Toyota 23, Hyundai/Kia 12 a Volvo 9 miliónov eur. Ale pozor, niektoré pokuty boli znížené výmenou za spoluprácu.

Napríklad pokuta Stellantisu mala byť pôvodne dvojnásobná. Pokuta bola z rovnakých dôvodov znížená Mitsubishi o 30 % a napríklad Fordu o 20 %. „Dnes sme podnikli rázne kroky proti spoločnostiam, ktoré sa dohodli, aby zabránili konkurencii v oblasti recyklácie. Títo výrobcovia sa viac ako 15 rokov koordinovali, aby sa vyhli plateniu za recyklačné služby, tým, že sa dohodli, že si nebudú navzájom konkurovať v reklame, do akej miery by sa dali recyklovať ich autá, a tým, že sa dohodli mlčať o recyklovaných materiáloch používaných v ich autách,“ povedala Teresa Ribera, výkonná viceprezidentka komisie pre hospodársku súťaž. „Nebudeme tolerovať kartely akéhokoľvek druhu, vrátane tých, ktoré potláčajú povedomie zákazníkov a dopyt po produktoch šetrnejších k životnému prostrediu,“ dodala.
Pre nás zákazníkov to však nie je extra dobrá správa. Predpokladáme, že aj tieto pokuty premietnu automobilky do ceny nových áut, v konečnom dôsledku ich tak zaplatí spotrebiteľ.