
Vlani sa na našej planéte predalo približne 73 miliónov nových áut. Automobilový priemysel pritom vyprodukoval celkové tržby na úrovni okolo 2,4 bilióna eur. V prepočte to znamená priemerný príjem približne 32 483 eur na jedno predané alebo dodané auto. Podľa účtovných závierok tridsiatich skúmaných automobiliek sa ich celkové výnosy medzi koncom roka 2023 a 2024 zvýšili o 2,4 %. To je prekvapivé, pretože tento nárast nastal aj napriek tomu, že sa predalo takmer o 50-tisíc vozidiel menej než pred rokom. Vyššie ceny áut a kurzové pohyby však viedli aj k vyššiemu obratu.

Podstatná je však operatívna marža, teda pomer prevádzkového zisku k čistým príjmom. Tento ukazovateľ napovedá, aký zisk prináša automobilke každé jedno auto. A ako to dopadlo? Asi očakávate, že najlepšie na tom budú automobilky produkujúce drahé a luxusné modely. A je to tak, no neplatí to všeobecne, ako naznačujú nasledujúce tabuľky. S veľkým náskokom zvíťazilo Ferrari, ktoré pri tržbách 6,68 miliardy eur dosiahlo zisk 1,88 miliardy eur, čo predstavuje maržu 28 %. V prepočte ide o 136 671 eur zisku na každé dodané vozidlo. Tento výsledok je dokonca medziročne vyšší o 16 %, čo ide na konto nástupu prvého SUV v histórii značky – modelu Purosangue.

Tento model je už na niekoľko rokov dopredu vypredaný. Na druhom mieste sa umiestnilo Porsche z maržou 14,06 %, čo tiež asi neprekvapí. Lenže tretie miesto patrí automobilke, ktorú by ste asi na popredných priečkach neočakávali. Hovoríme o Suzuki s 10,3 % maržou. Silnou stránkou Suzuki je totiž redukcia nákladov. O čo je výroba lacnejšia, o to väčší je zisk. Suzuki je na tom dokonca o chlp lepšie ako ďalší nákladový „zabijak“ – japonská Toyota. Tá skončila na štvrtom mieste s maržou 10,25 %. Do prvej desiatky sa ešte zmestia automobilky Subaru, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz a BMW.

Na opačnom konci rebríčka nájdeme niekoľko značiek, ktorých výsledky sú sklamaním. Stellantis, pôsobiaci vo Francúzsku, Taliansku aj USA, sa prepadol takmer na dno. Jeho operatívna marža klesla z 11,81 % v roku 2023 na 2,35 % v roku 2024, čo znamená pokles zisku na jedno vozidlo zhruba na 656 eur, teda o 82 % menej. Asi neprekvapí, že jeho generálny riaditeľ Carlos Tavares nedávno odstúpil ešte pred skončením jeho funkčného obdobia. Podobný pokles výkonnosti však postihol aj renomované značky ako Porsche, BMW Group či Mercedes-Benz. Síce ostali na špici, ale na autách už nezarábajú zďaleka toľko ako v minulosti.
Nízke marže má ale aj Mitsubishi, Renault, Nissan, Mazda a dokonca aj čínske automobilky. V desiatke najmenej ziskových nájdeme Great Wall, Lee Auto alebo Geely. Takže neplatí pravidlo, že v Číne všetko rastie. Aj tamojší výrobcovia majú problémy a mnoho z nich napriek megalomanským ambíciám zbankrotovalo.
TOP 10 najziskovejších automobiliek (2024)
Poradie | Značka | Operatívna marža (%) |
---|---|---|
1. | Ferrari | 28,15 |
2. | Porsche | 14,06 |
3. | Suzuki | 10,3 |
4. | Toyota | 10,25 |
5. | Subaru | 9,83 |
6. | Hyundai-Kia | 9,52 |
7. | Mercedes-Benz | 9,34 |
8. | BMW Group | 8,08 |
9. | Isuzu | 7,25 |
10. | Tesla | 7,25 |
TOP 10 najmenej ziskových automobiliek (2024)
Poradie | Značka | Operatívna marža (%) |
---|---|---|
10. | Geely | 5,58 |
9. | Mitsubishi | 4,99 |
8. | Li Auto | 4,86 |
7. | Renault | 4,58 |
6. | Mazda | 4,01 |
5. | Ford | 2,82 |
4. | Tata Group | 2,4 |
3. | Stellantis | 2,35 |
2. | Nissan | 1,22 |
1. | Great Wall | 0,87 |