Fio bankaFio banka

Vyhodia vás z STK? Systém eCall musí byť v aute funkčný, no po vypnutí 2G a 3G už nebude

Po vypnutí 2G a 3G sietí prídu státisíce áut o funkčný eCall, no bez neho neprejdete cez STK. Eurokomisia rieši, čo s tým.

10.04.2025 06:00
e Call Foto:
Pri navrhovaní systému eCall sa akosi pozabudlo na to, že mobilné technológie sa vyvíjajú rýchlo, zatiaľ čo auto jazdí v priemere okolo 15 rokov.
debata (20)

Systém eCall, ktorý bol v Európskej únii zavedený v roku 2018 ako povinná výbava nových osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel, automaticky kontaktuje tiesňovú linku 112 v prípade vážnej dopravnej nehody a poskytuje záchranným zložkám informácie o polohe vozidla a intenzite nárazu. Tento systém bol navrhnutý na fungovanie prostredníctvom sietí 2G a 3G. Avšak s plánovaným postupným vypínaním týchto starších mobilných sietí v členských štátoch EÚ medzi rokmi 2025 a 2030 vzniká problém s jeho funkčnosťou.

Mnohé európske krajiny plánujú vypnúť svoje siete 2G a 3G vo vyššie uvedenom časovom horizonte, pretože už sú neefektívne a zbytočne navyšujú operátorom náklady. Doplatia však na to milióny áut, v ktorých eCall pravdepodobne prestane fungovať. Európska komisia si je vedomá problému a prijala opatrenia na zabezpečenie kontinuity služby eCall, no týkajú sa len nových áut.

SOS system Čítajte viac SOS systém v autách môže vodičov pripraviť o stovky eur. Mnohí o tom ani netušia

V februári 2024 boli prijaté nové technické špecifikácie, ktoré vyžadujú, aby verejné tiesňové volacie centrá (PSAP) podporovali príjem a spracovanie eCall hovorov prostredníctvom 4G a 5G sietí. Členské štáty EÚ majú povinnosť implementovať tieto špecifikácie do 1. januára 2026. Pre výrobcov vozidiel to znamená nutnosť prispôsobiť nové modely vozidiel tak, aby boli kompatibilné s týmito novými špecifikáciami.

Pre existujúce vozidlá vybavené systémom eCall závislým na 2G/3G sieťach je situácia komplikovanejšia. Niektorí výrobcovia, ako napríklad Seat, pracujú na riešeniach, ktoré by umožnili aktualizáciu softvéru vozidla na podporu novších sietí. No v státisícoch áut je to technologicky nemožné. Zatiaľ to vyzerá tak, že v nich dočasne alebo trvalo prestane fungovať, možné technologické riešenia sa stále hľadajú, do úvahy prichádza aj jeho kompletná výmena v starších autách.

Máme tu však aj ďalší zaujímavý problém – funkčnosť systému eCall je jedným z kontrolovaných prvkov pri STK. Ak je nefunkčný, auto by kontrolou nemalo prejsť. Avšak, podľa odborníkov ide o zmenu, ktorú majiteľ vozidla nemôže ovplyvniť, takže kvôli nej by vozidlo nemalo byť z kontroly vylúčené, bude z nej pravdepodobne vylúčený eCall.

EW-HVO-2 Čítajte viac Nemci sa zamilovali do drahej ekonafty HVO 100. Ale len keď idú na STK

Ale ani to možno nie je nutné, pretože pokiaľ eCall nevyšle núdzový signál, jeho funkčnosť nie je možné overiť. Technici na STK môžu nanajvýš zistiť, či sa v súvislosti s ním neaktivovala chybová hláška a či svieti jeho kontrola. Elektronické prístroje na overenie jeho funkčnosti nie sú v povinnej výbave STK, eCall sa z tohto uhla pohľadu pohybuje v akejsi šedej legislatívnej zóne.

Majiteľom starších áut možno v súčasnosti odporučiť nanajvýš to, aby sledovali možné „zvolávačky“ v súvislosti s týmto systémom a europolitici musia vymyslieť, ako celú situáciu legislatívne ošetriť. Ono totiž málokto rátal s tým, že životnosť áut je v priemere okolo 15 rokov, častokrát aj viac, no technológie bezdrôtovej komunikácie sa vyvíjajú oveľa rýchlejšie a k nesúladu skôr či neskôr muselo prísť.

Facebook X.com 20 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #4G #5G #eCall #3G #2G #vypínanie mobilných sietí
Články podľa značiek