Koncern Stellantis a čínska automobilka Leapmotor v máji uplynulého roku vytvorili spoločný podnik, v ktorom Stellantis vlastní 51 % podiel a čínska automobilka Leapmotor International 49-percentný. Tento podnik má exkluzívne práva na výrobu, export a predaj vozidiel Leapmotor mimo Číny. Bol to prekvapivý krok, pretože vtedajší šéf Stellantisu Carlos Tavares opakovane vystríhal pred šírením čínskych át v Európe.
V prípade tohto podniku išlo hlavne o rýchle uvedenie extra lacného elektromobilu na európsky trh. Tým je model T03, kompaktný mestský automobil s oficiálnou základnou cenou 18 900 eur. Vzťahy medzi akcionármi v novom podniku však začali škrípať už doslova po pár týždňoch. V novembri minulého roku sme písali, že Stellantis a Leapmotor úplne zrušili pôvodný plán výroby druhého elektrického modelu v závode Stellantis v Tychy v Poľsku.
Namiesto poľskej fabriky sa mal druhý model, ktorým je elektrický crossover B10, vyrábať v nemeckom Eisenachu, ktorý produkuje modely Opel a možno aj vo fabrike v Trnave. Dôvod zmeny bol podľa zdrojov, ktoré chcú zostať v anonymite, jednoduchý – čínska vláda neoficiálne požiadala čínske automobilky, aby utlmili svoje aktivity v tých krajinách EÚ, ktoré podporili uvalenie vysokých ciel na čínske elektromobily. Patrí k nim samozrejme aj Poľsko, avšak Nemecko a Slovensko boli proti.

Stellantis a Leapmotor vtedy celú záležitosť odmietli komentovať. Čínsky informačný úrad ani ministerstvo obchodu neodpovedali taktiež na žiadosť o komentár a ani poľské ministerstvo priemyslu sa k správe nevyjadrilo.
Odvtedy však konflikt medzi Stellantisom a Leapmotorom pretrvával a naberal stále väčšie rozmery. Napokon viedol k prekvapivému a pomerne radikálnemu kroku – Stellantis totiž práve oznámil, že v Poľsku úplne zastavila výrobu malého elektromobilu Leapmotor T03 a v súčasnosti posudzuje alternatívne možnosti jeho výroby. Otázny je aj osud ďalšieho partnerstva oboch spoločností.

Stellantis v oficiálnom oznámení uviedol, že „od 30. marca prestáva montovať model T03 spoločnosti Leapmotor v poľskom závode v meste Tychy,“ a doplnil, že „spoločnosť sa naďalej plne venuje uvádzaniu vozidiel Leapmotor na európsky trh a v súčasnosti vyhodnocuje rôzne možnosti výroby.“
Stellantis neuviedol, čo bolo príčinou rozhodnutia zastaviť montáž modelu T0, neuviedol, či sa bude montovať v nejakej inej jeho fabrike a ani dôvody svojho nečakaného rozhodnutia. Ako sa bude celá záležitosť vyvíjať a či Leapmotor zostane partnerom Stellantisu aj naďalej, zrejme zistíme už v najbližších týždňoch.