O tom, že kontroverzné vyjadrenia a činy Elona Muska, vrátane zasahovania do vnútorných záležitostí niektorých krajín a podpora ultrapravicovej scény nenechávajú Európanov ľahostajnými, sa píše veľa. Najviac si to odniesla automobilka Tesla, ktorú zákazníci začali bojkotovať a objavili sa aj činy vandalizmu namierené proti nej, vrátane podpálených áut, rozbitých výkladov a posprejovaných showroomov.
Dôsledky asi neprekvapia – predaje Tesly sa začali v Európe v januári prudko prepadať a tento trend pretrváva celý prvý kvartál. Analytici jednoznačne tvrdia, že tento trend stále odráža negatívne pocity voči generálnemu riaditeľovi Tesly Elonovi Muskovi, ktorý je teraz blízkym poradcom prezidenta Donalda Trumpa.

Problémom Tesly je aj to, že nemá nové „objemové“ modely, ktoré by doplnili starnúci Model 3 a Model Y práve v tomto období prichádza s modernizáciou, známou pod kódovým označením Juniper. Zároveň Tesla musí čeliť väčšej konkurencii európskych a čínskych automobiliek, ktoré sa technológiami Tesle môžu rovnať a cenovo sú najmä tie čínske častokrát aj lacnejšie.
Predaj Tesly v Európe v marci a v 1. kvartáli
Krajina | Predaj 03/25 | Zmena | Predaj 01–03/25 | Zmena |
---|---|---|---|---|
Nemecko | 2 229 | –43 % | 4 395 | –62 % |
Belgicko | 958 | –69 % | 3 018 | –58 % |
Švédsko | 911 | –64 % | 1 929 | –55 % |
Holandsko | 1 536 | –55 % | 3 947 | –42 % |
Francúzsko | 3 157 | –37 % | 6 693 | –41 % |
Nórsko | 2 211 | –1 % | 3 817 | –26 % |
Španielsko | 1 983 | 34 % | 3 169 | –12 % |
Taliansko | 2 217 | 51 % | 3 469 | –6,8 % |
Spojené kráľovstvo | 7 164 | 2,4 % | 12 474 | 6 % |
Po prvých troch mesiacoch sa Veľká Británia stala pre Teslu najväčším európskym trhom a zároveň jediným z veľkých, kde jej predaj v priebehu prvých troch mesiacov medziročne vzrástol – v marci o 2,4 percenta a po prvých troch mesiacoch dokonca až o 6 percent. Ale treba sa na to pozrieť aj z iného uhla pohľadu – celkový predaj elektrických vozidiel v Británii vzrástol v marci o 43 percent a za prvý štvrťrok rovnako o o 43 percent.
Britská anomália
Jedným z dôvodov, prečo sa v Británii zrazu vo veľkom nakupovali drahšie elektromobily, je zmena ich zdanenia, ktorá začala platiť od apríla. Na všetky elektromobily registrované po 1. apríli sa totiž bude vzťahovať tzv. Príplatok za drahé vozidlá (Expensive Car Supplement. To znamená, že elektromobily s cenou nad 40 000 libier po novom podliehajú dodatočnému príplatku 425 libier ročne počas piatich rokov, počnúc druhým rokom registrácie. Celková ročná daň pre tieto vozidlá teda bude 620 libier počas uvedeného obdobia. Lacnejšie elektromobily registrované po 1. apríli 2025 podliehajú v prvom roku zníženej sadzbe 10 libier, no od druhého roku sa bude na ne uplatňovať štandardná sadzba 195 libier ročne.
Tieto opatrenia boli vo Veľkej Británii zavedené s cieľom vyrovnať daňové zaťaženie medzi elektromobilmi a vozidlami s tradičnými spaľovacími motormi, ale aj kvôli zvýšeniu príjmov z daní v súvislosti s rastúcim počtom elektromobilov na britských cestách.

Na rozdiel od Británie, vo Francúzsku, čo je európsky trh číslo 2 pre Tesly, klesol predaj v marci o 37 percent a za štvrťrok o 41 percent. V Nemecku, kde má Tesla svoju jedinú európsku gigafactory, ktorá vyrába stredne veľké SUV Model Y, klesol predaj v marci o 43 percent a za štvrťrok dokonca o 62 percent. A to sú už naozaj alarmujúce čísla. Nemci Muskovi evidentne nevedia odpustiť jeho podporu tamojšej krajne pravicovej strany Alternatíva pre Nemecko.
Nie všade Tesla padá
V Taliansku, kde je pri moci pravicová vláda, vzrástli v marci tržby Tesly dokonca o 51 percent predalo sa tam len o 12 (!) Tesiel menej ako v Nemecku. Po prvom kvartáli však aj tam bola Tesla v červených číslach. Podobná situácia je aj v Španielsku – tam predaje Tesly vzrástli v marci medzimesačne o 34 percent, ale za štvrťrok klesli o 12 percent. A to aj napriek tomu, že celkový predaj elektromobilov sa v Španielsku v marci medziročne takmer zdvojnásobil a štvrťročné registrácie elektromobilov vzrástli o 69 percent, avšak z nízkej základne. A čím to je? Španielsko ponúka v súčasnosti mimoriadne štedré dotácie na elektromobily vo výške 4 500 až 7 000 eur.
Tesla mala problémy aj na ďalších európskych trhoch, jej predaje klesli v Nórsku (o jedno percento), v Holandsku (o 55 percent), vo Švédsku (o 64 percent) a v Belgicku (o 69 percent). Analytici očakávajú, že európske predaje Tesly budú naďalej klesať.
„Toto je náš prvý pohľad na vplyv zhoršeného renomé značky – a zdá sa, že je to hlavná príčina poklesu dodávok elektrických Tesiel v tomto štvrťroku,“ uviedol Gene Munster, výkonný partner spoločnosti Deepwater Asset Management na sociálnej sieti X. Munster odhaduje, že celosvetové predaje v roku 2025 budú o 9 percent nižšie ako 1,79 milióna kusov v minulom roku a výrazne sa odklonia od plánov pre rok 2025, v ktorom pôvodne chcela Tesla predať 2,09 milióna áut.