Pred menej ako piatimi rokmi sa Porsche a Rimac spojili, aby ikonickej značke Bugatti dali nový dych v podobe novej spoločnosti s názvom Bugatti-Rimac. Teraz to však vyzerá tak, že Rimac Group by mohla odkúpiť podiel Porsche. Tým by chorvátska spoločnosť získala úplnú kontrolu nad Bugatti, čo by jej umožnilo spolupracovať aj s inými investormi.
Tvrdí to agentúra Bloomberg, ktorá cituje „ľudí oboznámených s celou záležitosťou“. Správa tvrdí, že Rimac Group už dokonca oficiálne oslovila Porsche ohľadom kúpy jeho 45-percentného podielu v Bugatti-Rimac. Rimac ocenil spoločný podnik na niečo vyše 1 miliardy eur, čo značí, že za podiel Porsche by bol ochotný zaplatiť okolo 500 miliónov eur.

Všetky tri značky (Porsche, Bugatti-Rimac a Rimac Group) sú úzko prepojené, Porsche má okrem 45-percentného podielu v Porsche-Rimac doikonca aj 22-percentný podiel v Rimac Group a je tak po Mate Rimacovi jeho druhým najväčším akcionárom. Len pre zaujímavosť – tretím najväčším akcionárom v Rimac Group je Hyundai s 11-percentným podielom.

Porsche sa k návrhu zatiaľ oficiálne nevyjadrilo, ale vyhlásilo, že sa v súčasnosti snaží z hľadiska akcionárov svoje podnikane optimalizovať. V spoločnom podniku evidentne nie sú úplne spokojní s dvojvlastníckou štruktúrou, pretože keď na tom bolo Porsche lepšie, chcelo v ňom pre zmenu odkúpiť Rimacov podiel.
Porsche by predaj podielu v Bugatti-Rimac mohol teoreticky vyhovovať, pretože by získalo hotovosť, ktorú teraz aktuálne potrebuje – jednak na zefektívnenie svojho vlastného fungovania a predovšetkým na sanáciu amerického trhu, ktorý je preň kľúčový. Z nášho pohľadu určite patrí k značkám, pri ktorých presun aspoň časti výroby za oceán dáva určite zmysel.

Bugatti práve čaká veľký krok vpred – uvedenie nového hyperšportu Bugatti Tourbillon. K prvým zákazníkom by auto mohlo putovať už v budúcom roku. Aby ste si o ňom spravili obraz, stačí spomenúť jediný fakt – kombinuje extrémny motor V16 s trojicou elektromotorov, čo značí celkový systémový výkon 1 800 koní.
Niet pochýb o tom, že pri jeho tvorbe bolo využité know-how oboch akcionárov, no Mate Rimac už naznačil, že ako automobilový vizionár, ktorého mnohí prirovnávajú k Stevovi Jobsovi, by auto posunul do ešte väčšieho extrému. Možno práve v prístupe k technológiám sa odlišuje prístup Porsche od Rimaca, treba však povedať, že Rimac je pri vývoji hyperáut určite technologicky o niečo napred pred kultovou nemeckou značkou.
Či napokon k zmene vlastníka Bugatti príde, nevie aktuálne predpovedať nikto, rokovanie sú vraj zatiaľ iba v úplne počiatočnej fáze a je možné, že k zhode pri nich napokon nepríde.
Kto je Mate Rimac?
Vo veku 19 rokov, v roku 2007 vo svojej garáži Mate Rimac prestaval staré BMW 3 z roku 1984 na elektrické vozidlo, ktoré následne prekonalo niekoľko svetových rekordov. Technológie, ktoré vymyslel a použil doslova šokovali aj tie najväčšie automobilky, investujúce miliardy do výskumu a vývoja v tejto oblasti. Po obrovskej odozve na svoje auto založil v roku 2009 spoločnosť Rimac Automobili so zámerom vyvíjať a vyrábať vysokovýkonné elektrické vozidlá.
Prvý model spoločnosti, Rimac Concept One, bol predstavený v roku 2011 a získal medzinárodné uznanie ako jedno z prvých elektrických hyperáut na svete. Okrem výroby vlastných vozidiel spoločnosť Rimac Automobili poskytuje technológie a systémy pre elektrické vozidlá iným automobilkám, vrátane Porsche, Hyundai, Kia, Renault, Jaguar, Aston Martin, SEAT, Koenigsegg a Automobili Pininfarina.Najnovší model Rimacu Nevera má odhadovanú cenu približne 2 milióny eur, špeciálna verzia Nevera R je ešte približne o 300-tisíc eur drahšia.
V roku 2022 Rimac získal 500 miliónov eur od investorov vrátane SoftBank Vision Fund 2 a private equity divízie Goldman Sachs Asset Management. Mate Rimac zostáva naďalej najväčším akcionárom chorvátskej automobilky a kontroly nad ňou sa nehodlá vzdať.