
Bývalý šéf koncernu Volkswagen Ferdinad Piech pozdvihol v deväťdesiatych rokoch nemeckú automobilku k novým výšinám. Zo stagnujúcej firmy spravil jedného z najväčších a najvplyvnejších výrobcov áut na planéte. Do košiara priviedol značky Bentley, Bugatti či Lamborghini, no ešte predtým stihol pozdvihnúť Audi takmer na úroveň BMW a Mercedesu-Benz. Postaral sa tiež o víťazstvo Porsche v Le Mans. Stál aj za množstvom projektov, ktoré posúvali jednotlivé značky do vyšších segmentov. Takto sa zrodili VW Phaeton, Škoda Superb či celohliníkové Audi A8.

Ako vášnivý technik, najmä motorár, sa zaslúžil o vývoj celého radu inovatívnych agregátov. Spomínate si ešte na označenia V5, VR6, W8, W12 či W16, alebo na naftové motory V10 TDI a V12 TDI? Áno, za všetkými stál práve vnuk Ferdinada Porscheho. A potom tu máme nezrealizované projekty. Medzi ne patria motory W18 a W10. Kým však šialený agregát W18 ostal výsadou konceptu Bugatti 18/3, motor W10 vznikol vo viacerých exemplároch a dokonca podstúpil testy v reálnych áut. Lenže nie vo Volkswagenoch.

V tom čase totiž automobilka nemala model, do ktorého by ho mohla namontovať. Jednoducho by sa do žiadneho nezmestil. A to aj napriek tomu, že koncepcia W, teda dvoch blokov, z ktorých každý bol de facto vidlicovým motorom s uhlom rozovretia 15 stupňov, priniesla mimoriadne kompaktnú konštrukciu. A tak sa musel Volkswagen poobzerať po „mule“ z cudzieho košiara. Piechovi sa vtedy zapáčilo súdobé BMW M5 generácie E39. A tak prototyp motora W10 namontovali technici pod kapotu empäťky.
Zástavba bola taká dokonalá, že zvonka nemal nik šancu spoznať, že obmedzenú sériu testovacích prototypov poháňa cudzie srdce. Aj preto mnohí považovali BMW M5 W10 za mýtus. Lenže opak bol pravdou. Ferdinad Piech bol výsledkom natoľko unesený, že vraj takéto auto osobne používal. Do výroby sa však motor W10 nikdy nedostal. Ostalo len pri spomínaných prototypoch. Dôvod tohto rozhodnutia nepoznáme. Ešte prekvapujúcejší je však fakt, že nie všetky testovacie muly ostali v depozite Volkswagenu ako pripomienky slepej uličky vývoja.

Jeden z nich sa náhle objavil pred dvoma rokmi v inzercii v Belgicku. Nevieme, kto ho vlastnil, ale auto ešte raz zmenilo majiteľa a skončilo na Slovensku. Nie je to klebeta. Presviedča nás o tom video na youtubovom kanáli Drive Tribe, kde je BMW M5 W10 hlavnou hviezdou a na nárazníkoch ma slovenskú registračnú značku. Celý príbeh tohto tajného projektu približuje Mike Fernei. A autom je doslova fascinovaný. Je to kombinácia tej najlepšej športovej limuzíny sveta z deväťdesiatych rokov s tým najlepším atmosférickým motorom, aký uzrel v tom čase svetlo sveta. A dôvodov na ovácie je omnoho viac.

Prototypy sú totiž zväčša postavené len tak, aby fungovali, detaily rolu nehrajú, ale táto empäťka je dokonalá, vrátane karbónových krytov, akoby ju postavili priamo v Mníchove. V podstate sa niet čomu čudovať, pretože Ferdinad Piech bol beznádejný perfekcionalista. Požadoval dokonalosť, čo pocítili všetci, ktorí s ním mali tú česť. A keď sklamali, museli uvoľniť miesto, bez ohľadu na ich pozíciu v koncernovej hierarchii. Mike vo videu vysvetľuje, že tento motor má výkon približne 530 koní. Dokonca to overoval na motorovej brzde, kde na kolesách namerali 480 koní.

To znamená, že tento nerealizovaný agregát je ešte silnejší než dnes už legendárny 10-valec v BMW M5 generácie E60, ktorá vznikla až po tomto projekte. BMW teda nebolo prvou automobilkou, ktorá stvorila 10-valcovú empäťku. Jazda s týmto autom musí byť doslova nirvánou, nemá totiž žiadnu kontrolu trakcie, stabilizačný systém a dokonca ani ABS, je to čistý hardvér, vrátane manuálnej prevodovky. Ako stvorený na okruh. Smutné je, že dnes vám už čosi podobné neponúkne BMW ani Volkswagen. V Mníchove je maximom osem valcov a vo Wolfsburgu štyri, ak nerátame 6-valce od Audi a Porsche. Cenu tohto kuriózneho auta odhaduje Mike na dva milióny eur.