Fio bankaFio banka

Trump otáča: Úľavy na clá sa však áut netýkajú. Bolieť to bude Nitru aj Bratislavu

Po zavedení ciel, ktoré otriasli svetovými trhmi, americký prezident Donald Trump oznámil 9. apríla zmenu kurzu. Namiesto recipročných ciel na dovoz z väčšiny krajín zavádza na 90 dní jednotné základné clo vo výške 10 %. Automobilky sa však úľav zatiaľ nedočkali. Dotkne sa to aj automobiliek v Bratislave a v Nitre.

11.04.2025 16:00
Čína - prístav Peking Foto:
V amerických prístavoch čakajú nepreclené autá na svoj ďalší osud. (ilustračná snímka)
debata

Tento krok prichádza len niekoľko dní po tom, čo Trump 2. apríla ohlásil zavedenie recipročných ciel ako odpoveď na nevyvážené obchodné podmienky. V tom čase Biely dom oznámil tvrdý prístup, ktorý mal odrážať clá uvalené inými krajinami na americké výrobky. Po reakcii trhov však prezident otočil a colnú prestávku predstavil ako spôsob, ako získať „flexibilitu“ pre budúce dohody.

Ako upozornil americký minister financií Scott Bessent, prestávka sa netýka všetkých ciel. Naďalej zostávajú v platnosti sektorové clá, ako napríklad 25-percentné clo na dovoz áut, ktoré platí od 3. apríla, či dodatočné poplatky na oceľ a hliník. Podľa Bessenta viac ako 75 krajín odvtedy kontaktovalo Biely dom so záujmom o ďalšie rokovania. Zároveň poznamenal, že novozavedené 10-percentné clo by trhy mali považovať za „strop“.

Trumpove clá a čierny pondelok. O koľko peňazí prišli Slováci? Odborník radí, čo teraz urobiť

Video

Reakcia na trhoch bola okamžitá. Index S&P 500 vyskočil o 9,5 percenta, čím vymazal veľkú časť nedávnych strát. Akcie automobiliek a dodávateľov zaznamenali ešte výraznejší rast: Ford si polepšil o 9,3 %, General Motors o 7,7 % a Tesla až o 22,7 %. Výrobca komponentov Lear Corp. stúpol o 10,2 %. Podľa Trumpa bola práve nervozita na finančných trhoch jedným z dôvodov, prečo sa rozhodol meniť smer.

Colné prázdniny áno, ale nie pre automobilky

Analytik Dan Ives zo spoločnosti Wedbush uviedol, že Trumpovo rozhodnutie „stiahnuť armagedonské clo“, ktoré sám spôsobil, prišlo po veľkých stratách na akciových trhoch. Podľa neho ide o jasný signál, že administratíva bude otvorená rokovaniam. Colná pauza sa však nevzťahuje na dovoz z Číny. Trump zároveň oznámil, že clá na čínsky tovar môžu vzrásť až na 125 %, ak bude Peking pokračovať v odvetných opatreniach. „Čína chce uzavrieť dohodu. Len nevedia, ako na to,“ vyhlásil prezident.

JLR Slovakia obnovil vyrobu Predmontaz Čítajte viac Po VW zastavuje vývoz áut do USA Jaguar Land Rover. Týka sa to aj Nitry

Ani v automobilovom priemysle zatiaľ k poklesu napätia nedošlo. Obavy z rastu cien áut pretrvávajú. Patrick Anderson z Anderson Economic Group odhaduje, že clá zvýšia cenu niektorých amerických vozidiel o 2 500 až 5 000 dolárov, a pri dovážaných modeloch až o 20 000 dolárov. Niektorí predstavitelia automobiliek preto lobujú za ich zrušenie. Šéf Fordu Jim Farley napríklad varoval, že clá môžu vážne narušiť globálny dodávateľský reťazec. Trump 9. apríla zatiaľ len pripustil, že niektoré spoločnosti by mohli dostať výnimku.

SR Jaguar Land Rover Elektromobily Výroba NRX Čítajte viac Trump zavádza 25 % clá na dovoz áut. Slovensko to zabolí

Zmeny sa netýkajú ani Kanady a Mexika. Tieto krajiny boli už pri prvom oznámení ciel vyňaté zo zoznamu, pokiaľ dodržiavajú pravidlá dohody USMCA. Clo na autá z týchto krajín sa tak uplatňuje len na komponenty, ktoré boli vyrobené mimo regiónu. Aj keď sa tým Trump pokúsil upokojiť trhy, v prípade áut a ich dielov ešte rozhodnutie neprinieslo priemyslu úľavu. No pre mnohých je to aspoň náznak, že administratíva je ochotná rokovať.

Ako reagujú európski výrobcovia?

Zavedenie 25-percentných ciel na dovoz automobilov do USA už stihlo vyvolalo vlnu reakcií medzi európskymi automobilkami, ktoré hľadajú spôsoby, ako zmierniť dosah týchto opatrení. Britský Jaguar Land Rover (JLR) dočasne zastavil dodávky svojich vozidiel do USA, čo ovplyvnilo dostupnosť jeho modelov na americkom trhu. Podobne aj nemecká automobilka Audi pozastavila dodávky a zadržiava vozidlá v amerických prístavoch, aby prehodnotila svoju stratégiu v nových obchodných podmienkach.

VW Touareg, auto, automechanik, automobila Čítajte viac Šok! VW zastavil vývoz všetkých áut do USA. Dotkne sa to aj slovenskej fabriky

Porsche zasa urýchlilo dodávky do USA ešte pred nadobudnutím platnosti ciel, čím sa snažilo vyhnúť dodatočným nákladom. Napriek tomu bude Porsche čeliť veľkým problémom, keďže nemá výrobné závody v USA a musí zvažovať možnosti. Jednou z nich je potenciálne presunutie časti výroby do USA, čo by mohlo zahŕňať aj spoluprácu s materskou spoločnosťou Volkswagen na rozšírení existujúcich závodov v USA.

lod Čítajte viac Vývoz áut z Európy do USA zrejme klesne o 200 000. Pre automobilky to bude megaproblém

BMW napriek tomu, že v USA má výrobné závody, dováža približne 10 % svojich vozidiel z Mexika. Tieto modely, vrátane radov BMW 2 a 3, sú teraz vystavené novým clám, čo môže viesť k zvýšeniu cien pre amerických zákazníkov. Analytici odhadujú, že tieto clá môžu znížiť zisk BMW pred zdanením až o 400 miliónov eur. Na druhej strane, Volkswagenu a Stellantisu sa podarilo vyhnúť novým clám vďaka tomu, že ich vozidlá spĺňajú pravidlá dohody USMCA, ktorá vyžaduje, aby aspoň 75 % dielov pochádzalo zo Severnej Ameriky.

Clá sa dotknú Bratislavy aj Nitry

Porsche a Audi zasa v reakcii na hrozbu ciel zvažujú presunúť časť svojej výroby do USA. Jednou z možností je rozšírenie existujúceho závodu Volkswagen v Chattanooga v Tennessee, alebo využiť nový závod v Južnej Karolíne, ktorý je plánovaný pre reinkarnovanú značku Scout. Tieto kroky by mohli pomôcť znížiť závislosť od dovozu a minimalizovať dosah ciel na ich podnikanie.

Trump Čítajte viac Trump rozpútal svetovú obchodnú vojnu. Obráti sa aj proti USA. Je mu to vraj jedno

To ale nie sú dobré správy pre závod Volkswagenu v Bratislave, odkiaľ sa do USA exportujú modely Porsche Cayenne, Audi Q7/Q8 a Volkswagen Touareg. Vlani predstavoval podiel áut z tohto podniku vyvážaných do USA 16 %. Podobne bude trpieť aj závod Jaguar Land Rover v Nitre, ktorý produkuje v USA populárne modely Land Rover Defender a Discovery. Automobilka nám však odmietla priznať, aký podiel z vyrobených áut v Nitre mieril vlani do Spojených štátov.

Slovensko sa minulý rok na dovoze automobilov do Spojených štátov podieľalo približne 2,6 %, pričom sme tam exportovali 96-tisíc kusov vozidiel v hodnote 6,25 miliardy dolárov. Export automobilov do Spojených štátov tvorí takmer celý slovenský export do tejto krajiny. Konkrétne 76,4 % celkového vývozu do USA predstavovali hotové automobily, ďalších 1,6 % tvorili automobilové súčiastky a 3,64 % vývoz pneumatík.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Donald Trump #clá #clá na autá
Články podľa značiek