Volkswagen Amarok prišiel na svet v roku 2010 ako prvý moderný pikap značky. Bolo to odvážny krok, pretože segment pikapov v Európe mali pod palcom japonské značky Nissan a Mitsubishi, prípadne Ford s jeho Rangerom. Tomu zodpovedali aj skromné predaje Amaroku. Situácia sa zmenila až potom, čo sa Volkswagen rozhodol urobiť z neho prémiovejší produkt a pod kapotu nainštaloval „luxusný“ 6-valec 3,0 TDI s výkonom 200 kW. Nakoniec sa však rozhodol, že druhú generáciu vyvinie z nákladových dôvodov s Fordom. Nový Amarok, predstavený v roku 2022, je tak v podstate prezlečeným Fordom Ranger. Oba modely sa vyrábajú na spoločnej linke v Juhoafrickej republike.

Amarok druhej generácie je teda stále relatívnou novinkou, zvlášť pri pikapoch, veď predaj odštartoval len v roku 2023. O to viac prekvapila informácia, že Nemci pripravujú celkom nový Amarok. Sama automobilka dokonca zverejnila prvú skicu chystanej novinky. A ešte viac prekvapila informácia, že ide o druhú generáciu. Vysvetlenie je ale jednoduché. Nový Amarok nebude určený pre trhy toho súčasného, akými sú Európa či Austrália. Pôjde o Amarok, ktorý to má namierené do Južnej Ameriky, kde sú pikapy kľúčovým segmentom trhu. Cieľom je ponúknuť lacnejšiu alternatívu. Aj preto sa Volkswagen spojil s čínskym koncernom SAIC, ktorý poznáme v Európe najmä vďaka MG.

V Číne však SAIC vlastní aj značku Maxus, ktorá sa špecializuje na dodávky, SUV a tiež pikapy. Novinka by tak mala byť odvodená z jedného z nich, pravdepodobne z „vlajkovej lode“ – pikapu T90, ktorý stojí nad menšími modelmi T70 a T60. Spolupráca je logická, veď VW a SAIC sú v Číne už roky blízkymi partnermi. Majú spoločný podnik SAIC Volkswagen, ktorý vyrába čínske verzie Volkswagenov a modelov Škody. Napriek spoločnej platforme s Maxusom si ale Volkswagen vyhradil právo na vlastný dizajn Amaroku, ktorý dostalo na starosti juhoamerické dizajnové štúdio. Ako vidíme na prvej skici, Amarok bude mať robustné proporcie a prednú masku s diódovou lištou.

Ani tvarom kabíny veľmi nepripomína čínsky originál. Výrobu juhoamerického Amaroku zabezpečí argentínsky závod Pacheco, kde za 15 rokov zišlo z liniek už viac ako 770 000 Volkswagenov. Kvôli nástupu nového modelu doň nemecký koncern investuje približne 530 miliónov eur. O technike novinky zatiaľ nepadlo ani slovo. V každom prípade, čínsky Maxus T90 poháňajú dvojlitrové naftové 4-valce s výkonom od 120 do 160 kW, ktoré sú spojené so 6-stupňovými manuálnymi, 6-stupňovými automatickými alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF. K dispozícii je až 12 jazdných režimov, vrátane módov pre terén, ktoré využívajú redukčný prevod a uzávierky diferenciálov. Výroba by mala odštartovať budúci rok.