Fio bankaFio banka

MAN spustil výrobu posledného dieselu. Je to trochu hazard

Výrobca kamiónov MAN predstavil svoj najnovší naftový motor D30. Zároveň ale priznáva, že jeho nástupcu už neplánuje. Spoločnosť chce postupne prejsť na elektrické kamióny.

14.04.2025 12:00
debata
Najnovší naftový motor D30 od MAN-u má účinnosť... Foto: Ľuboš Pilc, MAN
MAN D30 - posledný naftový motor Najnovší naftový motor D30 od MAN-u má účinnosť vyše 50-percent. V porovnaní so svojim predchodcom ušetrí ďalších päť percent paliva. Ďalší vývoj ho však už nečaká.

Nový 13-litrový naftový motor D30 je nepochybne tým najdokonalejším dieslom spoločnosti MAN od jej vzniku. Zamieri do 40-tonových diaľkových ťahačov MAN TGX a TGS. K dispozícii bude vo výkonovom rozpätí od 280 do 412 kW. S maximálnou účinnosťou viac ako 50 % patrí k najúspornejším motorom vo svojej triede, čo zákazníci nepochybne ocenia. V porovnaní so staršími motormi D26 a D15 dokáže novinka inštalovaná v ťahači MAN TGX ušetriť päť percent paliva. Možno sa to nezdá veľa, ale vzhľadom na extrémny nájazd kamiónov ide ročne o výraznú úsporu, a to aj v oblasti CO2.

Scania Winter - 2023 Čítajte viac Výpredaj Volkswagenu začal. Predá 15 % akcií Tratonu, kam patria aj Man a Scania

MAN kvôli novému motoru D30 investoval do svojho tradičného závodu v Norimbergu 220 miliónov eur a ďalších 30 miliónov do súvisiaceho závodu na výrobu kľukových hriadeľov v Salzgitteri. Plánom je vyrábať v troch zmenách 50 000 motorov ročne. Zároveň ale MAN oznámil, že v budúcnosti už nemieni investovať do vývoja naftových motorov. Tento je posledným. Už do roku 2030 chce MAN, aby každé jeho druhé predané vozidlo využívalo batériový pohon. Ide tak trochu o riskantnú nadprácu, pretože ciele EÚ v znižovania emisií v kamiónovej doprave nie sú také prísne ako pri osobných autách.

20220323 NIKOLA TRE HERO 3117 2-1 Čítajte viac Skrachoval elektrický start-up Nikola. Od začiatku o svojich kamiónoch klamal

Do roku 2030 má dôjsť k zníženiu CO2 pre nákladné autá a autobusy o 45 % v porovnaní s rokom 2019. Ambície MAN-u však vzhľadom na príslušnosť ku koncernu Volkswagen neprekvapujú. Ten sa už ale stihol popáliť na osobných elektromobiloch, ktorých predaj viazne. V kamiónovej doprave však ide o ešte väčší risk. Jednoducho, elektrické kamióny nie sú zatiaľ schopné nahradiť tie naftové. A to z dôvodu extrémnej ceny, neporovnateľne kratšieho dojazdu a v neposlednom rade kvôli neexistujúcej nabíjacej infraštruktúre, ktorá musí byť autonómna od tej pre osobné autá. MAN napriek tomu spustí na jar aj vlastnú výrobu batérií v Norimbergu popri výrobe motora D30.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #diesel #naftový motor
Články podľa značiek