
Najnovšie kole nárazových testov Euro NCAP absolvovalo sedem nových áut. Z toho bolo až šesť SUV a z nich pripadli ňštyri na čínske značky. Pritom aj ďalšie dva modely schádzajú z výrobných liniek v Číne – Cupra Terramar a Polestar 3. Testy preukázali, že čínski výrobcovia oblasť bezpečnosti rozhodne nezanedbávajú. Všetky čínske modely, teda BYD Sealion 7, Geely EX5, Hongqi E-HS9 aj plug-in hybridné SUV Jeacoo 7 PHEV získali maximálny počet piatich hviezdičiek. Dve z týchto áut však mali menšie problémy, pre ktoré čelili penalizácii. Týkali sa airbagov, technológie, o ktorej by ste si asi mysleli, že je po kauze Takata dokonale zvládnutá.

Pri Hongqi E-HSE 9 sa ukázala po čelnom náraze malá trhlinka v airbagu vodiča, čo viedlo k strhnutiu bodov, pretože takýto airbag by znížil ochranu hlavy vodiča. Hongqi na problém reagovalo s tým, že zvýšilo kontrolu kvality vo svojom montážnom závode. S airbagom nebolo všetko v poriadku ani v prípade SUV Jaecoo 7 PHEV. Tentoraz so závesovým vankúšom na pravej strane, ktorý sa počas čelného nárazu riadne nefúkol v zadnej časti. Došlo totiž k jeho zachyteniu v stĺpiku C. Jaecoo zistilo, že počas výroby nebola správne nainštalovaná jedna z príchytiek bočného airbagu. Napriek tomu ostalo dvojici čínskych modelov päť hviezdičiek.

Mierne zaváhanie súvisí aj s modelom Geely EX5. Elektrické SUV stratilo body v teste ochrany detskej posádky, pretože systém detekcie prítomnosti detí nespĺňal požiadavky Euro NCAP na varovanie. Auto tiež stratilo body v testoch ochrany dospelých po tom, čo sa oddelili zvary okolo základne stĺpika A. Opäť však nešlo o dramatické ohrozenie bezpečnosti, a tak si aj Geely odnieslo päť hviezdičiek. Najväčšiu pochvalu si v aktuálnom teste vyslúžilo elektrické SUV Polestar 3, ktoré získalo najvyššie hodnotenie ochrany detí od za posledných deväť rokov, a to na úrovni 93 %. K tomu pridalo vynikajúce výsledky aj v ostatných disciplínach, teda v ochrane dospelých, chodcov a v hodnotení asistenčných systémov.

Rovnako vysokú ochranu detí, teda na úrovni 93 % získalo aj čínske elektrické SUV BYD Sealion 7, ale na rozdiel od Polestaru bolo predsa len o čosi slabšie v ostatných disciplínach. Päť hviezdičiek majú na konte bez zaváhania aj plug-in hybridná Cupra Terramar a Audi A6 – jediný model, ktorý nepatril do triedy SUV. „Čínske značky vyvíjajú a uvádzajú na trh nové modely áut závratným tempom, pričom mnohé z nich získali v hodnotení bezpečnosti Euro NCAP maximálny počet päť hviezdičiek. Problémy objavené počas testov však naznačujú potenciálne problémy s výrobou, ktoré by sa nemali zanedbávať,“ komentoval výsledky ostatného kola Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.
Výsledky aprílového kola Euro NCAP
