
Mercedes-Benz oznámil, že v polovici roka 2026 ukončí výrobu trojice svojich kompaktných dodávkových vozidiel – Mercedes-Benz Citan, triedy T a jej elektrického derivátu EQT. Týmto krokom spoločnosť reaguje na potrebu optimalizácie svojho produktového portfólia a zároveň sa chce sústrediť na ziskovejšie modely v strednej a veľkej triede úžitkových vozidiel.
Citan je kompaktná úžitková dodávka, ktorá technicky vychádza z modelu Renault Kangoo. Trieda T predstavuje osobnú (rodinnú) verziu Citanu, orientovanú na individuálnych zákazníkov. Uvedené vozidlá sa vyrábajú v závode automobilky Renault v Maubeuge na severe Francúzska, kde vznikajú aj modely Kangoo a jeho deriváty pre Nissan a Renault. Ukončenie ich výroby sa dotkne aj elektrických verzií týchto dvoch modelov. Mercedes zároveň oznámil, že po skončení ich výroby nebude vyvíjať priame nástupnícke modely.
Dôvody rozhodnutia sú viaceré. V prvom rade ide o strategické zameranie značky na segmenty, ktoré generujú vyšší zisk. Mercedes-Benz sa plánuje sústrediť predovšetkým na stredne veľké a veľké dodávky, akými sú modely Vito, V-Class a Sprinter, ktoré sú ziskovejšie ako kompaktné modely. Ziskovosť divízie úžitkových vozidiel Mercedesu v roku 2024 dosiahla úroveň 10 až 12 %, zatiaľ čo osobné vozidlá vykázali zisk len medzi 6 až 8 %.
Ďalším dôvodom je pokles predaja menších dodávok. V roku 2024 sa predaj modelu Citan znížil o 3 %, na 23 351 kusov, a model T-Class zaznamenal výraznejší pokles, až o 31 %, čo predstavuje len 5 117 predaných vozidiel. Vzhľadom na tieto čísla a nízku ziskovosť segmentu sa spoločnosť rozhodla, že nevyužije už pripravenú platformu so spaľovacím motorom na ďalší vývoj, a namiesto toho presunie investície do vývoja novej generácie elektrických dodávok.
Tieto nové modely budú postavené na elektrickej platforme s názvom Van.EA, ktorú Mercedes-Benz plánuje uviesť na trh od roku 2026. Platforma Van.EA predstavuje základ novej stratégie elektrifikácie a zjednodušenia ponuky úžitkových vozidiel. Cieľom je zvýšiť konkurencieschopnosť značky v oblasti bezemisnej mobility a efektívnejšie využívať výrobné a vývojové kapacity.

Rozhodnutie o ukončení výroby modelov Citan a T-Class zároveň odráža aj oslabovanie partnerstva medzi Mercedes-Benz a Renaultom, ktoré v minulosti zahŕňalo aj spoločné projekty, ako napríklad model Smart ForFour, vyvíjaný na báze Renaultu Twingo.
Mercedes-Benz plánuje na autosalóne v Šanghaji, ktorý sa uskutoční 23. apríla 2025, predstaviť predsériovú verziu novej elektrickej dodávky Vision V. Tento model bude prvým zástupcom generácie vozidiel na platforme Van.EA a predstaví aj nový dizajnový jazyka Mercedesu-Benz v tejto kategórii.
Závod v Maubeuge, kde sa aktuálne vyrábajú Citan a T-Class, zostane aj naďalej aktívny. Po ukončení produkcie týchto modelov sa v ňom bude pokračovať vo výrobe modelu Renault Kangoo, jeho verzií pre značku Nissan, ako aj nového elektrického SUV Renault 4.