Mercedesu to s dodávkami nejde. Hneď tri modely končia bez náhrady

Mercedes-Benz končí s výrobou triedy T, vrátane elektrickej verzie EQT a do budúcna nebude pokračovať ani Citan. Spolupráca s Renaultom pri ňom nebola šťastným riešením.

16.04.2025 14:00
debata (1)
Mercedes-Benz Citan končí bez náhrady a spolu s... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Citan - 2022 Mercedes-Benz Citan končí bez náhrady a spolu s ním aj celá trieda T.

Mercedes-Benz oznámil, že v polovici roka 2026 ukončí výrobu trojice svojich kompaktných dodávkových vozidiel – Mercedes-Benz Citan, triedy T a jej elektrického derivátu EQT. Týmto krokom spoločnosť reaguje na potrebu optimalizácie svojho produktového portfólia a zároveň sa chce sústrediť na ziskovejšie modely v strednej a veľkej triede úžitkových vozidiel.

Citan je kompaktná úžitková dodávka, ktorá technicky vychádza z modelu Renault Kangoo. Trieda T predstavuje osobnú (rodinnú) verziu Citanu, orientovanú na individuálnych zákazníkov. Uvedené vozidlá sa vyrábajú v závode automobilky Renault v Maubeuge na severe Francúzska, kde vznikajú aj modely Kangoo a jeho deriváty pre Nissan a Renault. Ukončenie ich výroby sa dotkne aj elektrických verzií týchto dvoch modelov. Mercedes zároveň oznámil, že po skončení ich výroby nebude vyvíjať priame nástupnícke modely.

Dôvody rozhodnutia sú viaceré. V prvom rade ide o strategické zameranie značky na segmenty, ktoré generujú vyšší zisk. Mercedes-Benz sa plánuje sústrediť predovšetkým na stredne veľké a veľké dodávky, akými sú modely Vito, V-Class a Sprinter, ktoré sú ziskovejšie ako kompaktné modely. Ziskovosť divízie úžitkových vozidiel Mercedesu v roku 2024 dosiahla úroveň 10 až 12 %, zatiaľ čo osobné vozidlá vykázali zisk len medzi 6 až 8 %.

Bližšie sme sa pozreli na nový Mercedes EQV
Video

Ďalším dôvodom je pokles predaja menších dodávok. V roku 2024 sa predaj modelu Citan znížil o 3 %, na 23 351 kusov, a model T-Class zaznamenal výraznejší pokles, až o 31 %, čo predstavuje len 5 117 predaných vozidiel. Vzhľadom na tieto čísla a nízku ziskovosť segmentu sa spoločnosť rozhodla, že nevyužije už pripravenú platformu so spaľovacím motorom na ďalší vývoj, a namiesto toho presunie investície do vývoja novej generácie elektrických dodávok.

Tieto nové modely budú postavené na elektrickej platforme s názvom Van.EA, ktorú Mercedes-Benz plánuje uviesť na trh od roku 2026. Platforma Van.EA predstavuje základ novej stratégie elektrifikácie a zjednodušenia ponuky úžitkových vozidiel. Cieľom je zvýšiť konkurencieschopnosť značky v oblasti bezemisnej mobility a efektívnejšie využívať výrobné a vývojové kapacity.

Daimler, Mercedes Čítajte viac To nie je vtip: Mercedes ide prepúšťať, dlhoročným pracovníkom ponúka 500 000 eur

Rozhodnutie o ukončení výroby modelov Citan a T-Class zároveň odráža aj oslabovanie partnerstva medzi Mercedes-Benz a Renaultom, ktoré v minulosti zahŕňalo aj spoločné projekty, ako napríklad model Smart ForFour, vyvíjaný na báze Renaultu Twingo.

Mercedes-Benz plánuje na autosalóne v Šanghaji, ktorý sa uskutoční 23. apríla 2025, predstaviť predsériovú verziu novej elektrickej dodávky Vision V. Tento model bude prvým zástupcom generácie vozidiel na platforme Van.EA a predstaví aj nový dizajnový jazyka Mercedesu-Benz v tejto kategórii.

Závod v Maubeuge, kde sa aktuálne vyrábajú Citan a T-Class, zostane aj naďalej aktívny. Po ukončení produkcie týchto modelov sa v ňom bude pokračovať vo výrobe modelu Renault Kangoo, jeho verzií pre značku Nissan, ako aj nového elektrického SUV Renault 4.

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #koniec výroby #Citan #trieda T
Články podľa značiek