Volkswagen je v Číne neustále silným hráčom. Bol prvou západnou automobilkou, ktorá vstúpila na tamojší trh už v osemdesiatych rokoch. Vlani predal v Číne 2,2 milióna áut, čo je stále obdivuhodné, lenže je to tiež o 8,3 % menej ako rok predtým a navyše výrazne zaostáva v segmente elektromobilov. Vo Wolfsburgu to neberú na ľahkú váhu. Značka VW nechce zopakovať scenár Škody, ktorej predaje za posledných päť rokov v Číne doslova skolabovali. Preto na autosalóne v Šanghaji, ktorý otvorí svoje brány 23. apríla, odštartuje novú čínsku ofenzívu, ktorá by mala zastaviť predajnú eróziu. Predstaví tam hneď tri novinky vyvinuté špeciálne pre Čínu – dve SUV a jeden liftback.

Má ísť o prvé hmatateľné výsledky novej produktovej stratégie riadenej lokálnymi partnerstvami a zrýchleným vývojom. Majú zhmotniť novú čínsku DNA spoločnosti z hľadiska technológie, dizajnu a 30-percentného skrátenia času vývoja, čo VW nazýva „rýchlosťou Číny“. Sériová výroba odštartuje už budúci rok. Šéf dizajnu značky Volkswagen na konto noviniek povedal, že sú mixom európskych hodnôt a „tajnej omáčky“. „Výsledkom má byť filozofia dizajnu, ktorá ctí dedičstvo Volkswagenu a zároveň odráža túžby a očakávania novej generácie čínskych zákazníkov. Každé z vozidiel pritom vzniká s iným čínskym partnerom Volkswagenu.“

Kompaktný čisto elektrický liftback vyvinie spoločnosť FAW-Volkswagen. Malé elektrické SUV zasa vznikne v spolupráci s čínskym výrobcom JAC. No a hybridné kompaktné SUV bude výsledkom vývoja podniku SAIC Volkswagen. Očakávať tak môžeme množstvo čínskych technológií – od batérií až po infotainment a čínsky softvér pre asistenčné systémy. Jednoducho, novinky budú viac lokalizované ako kedykoľvek predtým. Je to ale len prvý krok k návratu na pôvodné pozície. Do roku 2027 totiž nemecká automobilka hodlá uviesť v Číne až 20 nových nízkoemisných modelov. Práve s tými sa celému koncernu pod tlakom domácich značiek BYD či Nio nedarí. Predaje elektromobilov, vrátane Audi a Porsche tam klesli za prvé tri mesiace o 36 %.