Fio bankaFio banka

Americké prístavy kolabujú. Sú zahltené nepreclenými autami

Prístavy s tisíckami „uviaznutých“ áut sú priamym dosahom ciel zavedených prezidentom Trumpom. Automobilky čakajú na „zázrak“, ten je však v nedohľadne.

15.04.2025 16:00
debata
Americké prístavy praskajú vplyvom nepreclených... Foto: VinFast
USA - prístav s autami Americké prístavy praskajú vplyvom nepreclených áut vo švíkoch. Pomaly ich niet kam vykladať. A pribúdajú ďalšie.

O zavedení 25 % ciel na dovoz áut do USA sme písali už viackrát. Platnosť nadobudli 3. apríla a na trhu spôsobili totálny chaos. Ich skutočné dosahy sa však začínajú prejavovať s oneskorením. Viaceré automobilky ako Volkswagen, Audi či Jaguar a Land Rover zareagovali zastavením exportu áut do USA, pretože zvýšenie cien by ich urobilo nepredajnými, alebo by ich museli predať na americkom trhu so stratou. Medzitým sa ale v amerických prístavoch začali hromadiť autá, ktoré už boli na ceste do USA. A sú ich tisíce. Príkladom je napríklad Audi Q5, ktoré je americkým bestsellerom Audi. Len vlani sa ich za Atlantikom predalo takmer 57 000 kusov. Teraz však po vyložení čakajú na svoj nejasný osud.

Trump Čítajte viac Trump rozpútal svetovú obchodnú vojnu. Obráti sa aj proti USA. Je mu to vraj jedno

Jednoducho, Audi a aj ďalší výrobcovia, ktorých sa to týka, nechcú autá precliť s vidinou, že v krátkom čase dôjde k pozitívnej zmene. Tá však neprichádza a autá sa hromadia v množstvách, ktoré vyvolávajú logistický chaos. Už ich niet kam vykladať. Tak trochu to pripomína situáciu počas aféry Dieselgate, keď musela automobilka skladovať státisíce od zákazníkov odkúpených naftových áut, ktoré podvádzali s emisiami. Teraz ale Volkswagen nie je na vine. Donald Trump síce 9. apríla vyhlásil 90-dňové colné prázdniny, ale tie sa áut netýkajú. Takže situácia ostáva veľmi napätá. Nik nedokáže odhadnúť, čo bude ďalej. Dovoz späť do Európy neprichádza do úvahy, lebo dovezené autá spĺňajú americké a nie európske normy.

Čína - prístav Peking Čítajte viac Trump otáča: Úľavy na clá sa však áut netýkajú. Bolieť to bude Nitru aj Bratislavu

Opäť ich previezť a upraviť by bolo enormne nákladné. Navyše by ich nebolo i tak kde predať, pretože tradičné trhy nedokážu absorbovať taký obrovský počet vozidiel. Je možné, že automobilky tieto autá zatiaľ presunú do vnútrozemských colných skladov a budú opäť čakať. To by mohlo zvýšiť tlak na Trumpovu administratívu. Riešením by mohla byť výstavba nových závodov v USA, ale to trvá približne dva až tri roky. Práve Audi je na rozdiel od BMW a Mercedesu-Benz zasiahnuté najviac, pretože na rozdiel od nich nemá v Spojených štátoch výrobné kapacity. No ani najväčší konkurenti zo Stuttgartu a Mníchova nemajú vyhraté, pretože od 3. mája začnú platiť clá na dovoz automobilových komponentov, čo povedie k zdraženiu aj áut vyrábaných v tamojších podnikoch.

SR Jaguar Land Rover Elektromobily Výroba NRX Čítajte viac Trump zavádza 25 % clá na dovoz áut. Slovensko to zabolí

Ako upozorňuje web Azernews, odborníci varujú, že pokračujúci rast ciel môže vážne ovplyvniť americkú ekonomiku. Predpokladá sa, že ceny zahraničných áut by sa mohli z týchto dôvodov zvýšiť až o 15 000 dolárov, čo by znamenalo pre spotrebiteľov značné finančné zaťaženie. Očakáva sa, že clá sa priamo dotknú amerických rodín, ktoré budú čeliť vyšším nákladom na nové, ale aj ojazdené autá. Niektorí priemyselní analytici dokonca naznačujú, že zatiaľ čo clá majú za cieľ podporiť domácu výrobu automobilov, mohli by sa v konečnom dôsledku odraziť na znížení spotrebiteľských výdavkov, čo by ekonomike neprospelo. Nehovoriac o tom, že z dlhodobého hľadiska môže vplyv obchodnej vojny v automobilovom priemysle viesť k pomalším inováciám.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #clá #clá na autá #americké clá #clá prezidenta Donalada Trumpa
Články podľa značiek