Lexus stvorila Toyota v roku 1989, aby ním poriadne vystrašila konkurenciu z Mníchova a Stuttgartu. A v podstate sa jej to podarilo. Limuzína LS 400 zapôsobila pred 36 rokmi ako blesk z jasného neba. Ponúkla za menej viac ako dobový Mercedes-Benz S či BMW radu 7. Predaje nemeckých značiek v USA dramaticky spadli. Lexus LS sa tak stal symbolom značky a je ním dodnes, hoci portfólio sa počas dekád poriadne rozrástlo o SUV aj menšie modely. Na autosalóne v Šanghaji však plánuje Lexus predstaviť novú generáciu modelu ES. Na tom by nebolo nič zvláštne – nebyť informácie, že toto auto sa má stať vlajkovou loďou značky!

ES pritom nie je nič viac ako vylepšená Toyota Camry, postavená na platforme TNGA, vrátane predného náhonu. Prémiové modely by ale mali byť zadokolkami. Toto pravidlo dodržuje dodnes Mercedes-Benz, BMW, Bentley, Rolls-Royce, ale aj konkurenčný Genesis. Takže plány Lexusu považujeme tak trochu za hazard. Lexus už pritom zrušil ďalšie dva modely so zadným náhonom. Pamätáte si ešte na japonské „BMW radu 3“? Teda na Lexus IS, či japonské „BMW radu 5“, teda Lexus GS? Dnes sú minulosťou. Iste, unifikácia prinesie zníženie nákladov, ale v prípade LS, ktoré vynieslo neznámu značku na automobilový Olymp, to považujeme za šetrenie na nesprávnom mieste.

Nič na tom nezmení ani fakt, že nové ES bude väčšie a nepochybne ešte komfortnejšie, ale technika s motorom vpredu naprieč mu neumožní dosiahnuť tie správne proporcie – krátky predný a dlhý zadný previs. Naznačuje to aj prvá snímka chystanej novinky. Z profilu pôsobí ťažkopádne, čo sa snaží zamaskovať splývavou zadnou časťou v štýle fastbacku alebo liftbacku. Lexus ES má byť hybridom a plug-in hybridom. Vylúčená nie je ani elektrická štvorkolka AWD-e s druhým elektromotorom na zadnej náprave. Tá ale aristokratický punc ES určite nedodá. Dúfajme, že Lexus si ešte svoje rozhodnutie rozmyslí. Je to akoby Mercedes-Benz zrušil triedu S alebo BMW limuzínu radu 7.

Nejde ani tak o to, či sú tieto modely rentabilné a koľko sa ich predá. Vlajková loď vždy ťahá nahor aj imidž nižšie postavených modelov. Bez nej strácajú punc výnimočnosti. Aj preto svojho času Ferdinand Piech, bývalý šéf koncernu VW, zavelil na vývoj Volkswagenu Phaeton, Škody Superb alebo revolučného celohliníkového Audi A8. Celý koncern zasa okorenil značkami Bentley, Lamborghini a Bugatti. Z tejto filozofie ťaží nemecký automobilový obor dodnes, hoci je už len tieňom niekdajšej slávy. Bola by teda škoda, keby Lexus poľavil a pripravil sa o jeden z posledných klasických modelov vo svojej ponuke. Náklady nie sú všetko. Tí, čo si kupujú Lexus LS, nechcú len „plyšovú“ Toyotu Camry.