Čína predstavovala pre mnohé automobilky šancu na obriu expanziu, Škodu nevynímajúc. A dlhé roky sa zdalo, že to funguje. Až tak dobre, že špeciálne pre Čínu vytvorila česká automobilka špecifické modely. Napríklad predĺženú Škodu Octavia Pro, predĺžené Yeti s krídlovými zadnými dverami a rezervným kolesom, alebo v materskej Európe tiež úplne neznámy Kodiaq GT a Kamiq GT. Ani sa niet čomu čudovať. Predaje značky tam rástli raketovým tempom. Vrchol predstavoval rok 2018, keď našla Škoda v Číne neuveriteľných 341 000 zákazníkov. Lenže dnes, po siedmich rokoch, je všetko úplne inak. Čosi sa pokazilo a napraviť sa to už nedá.

Prvý náznak pádu sa prejavil v roku 2019, keď odbyt klesol na 282 000 áut. Vtedy si možno ešte v Mladej Boleslavi mysleli, že ide o akési zakolísanie, lenže potom prišli kovidové roky a s nimi pokles. V roku 2020 predala Škoda už len 173 000, o rok ani nie polovicu, presne 71 600 áut, no a ďalšie roky pikovala nadol priam samovražedným tempom. V roku 2022 si zapísala len 44 600 registrácií, nasledujúci 22 800 a vlani 15 500. To pripomína kamikadze Nokie po predstavení prvého iPhone. Čiastočne k tomu prispel samotný koncern, keď vytvoril v Číne novú lacnú značku Jetta, ktorá Škode „vyfúkla“ nižšími cenami zákazníkov, ale aj keby sa tak nestalo, Škodu by to asi nezachránilo.
Vývoj predaja Škody v Číne
Rok | Počet predaných áut |
---|---|
2010 | 200 000 |
2011 | 220 000 |
2012 | 235 000 |
2013 | 227 000 |
2014 | 281 000 |
2015 | 281 700 |
2016 | 317 100 |
2017 | 325 000 |
2018 | 341 000 |
2019 | 282 000 |
2020 | 173 000 |
2021 | 71 600 |
2022 | 44 600 |
2023 | 22 800 |
2024 | 15 500 |
Jednoducho, produkty Škody začali strácať dych v neľútostnom konkurenčnom prostredí. Napokon, padá tam celý koncern Volkswagen aj jeho európski súperi. Z tohto bahna sa už Škoda pravdepodobne nepozviecha. Vidíme to aj na jej tohtoročných čínskych registráciách. Najnovšie dáta máme z februára, keď zamierilo k zákazníkom v 1,4-miliardovej Číne len tragických 860 áut. Z toho bolo osem, áno, dobre čítate, osem Octavií a 34 Kodiaqov. Zvyšok pripadol na Škody Kamiq a Superb. To by mohlo znamenať, že tento rok nedokáže preliezť Škoda v Číne ani len 10-tisícovú hranicu. Až sa nechce veriť, že to v ríši stredu ešte celkom nezabalila. Koniec však nemusí byť ďaleko.

Už od vlani sa šušká, že Volkswagen plánuje zavrieť v Šanghaji ďalší spoločný podnik s čínskym partnerom SAIC. Ten prvý skončil pred dvoma rokmi, druhý ide na „polovičné obrátky“, no a tretí, kde vzniká okrem Passatu aj Kamiq, Kamiq GT a Superb, je doslova na odstrel. Táto fabrika má pritom kapacitu až 360 000 áut ročne. Ak sa tak stane, bude to s najväčšou pravdepodobnosťou aj koniec Škody v Číne. Udržovať podnik pri živote kvôli pár tisíc autám je vysoko nerentabilné. Zdá sa, že Čína je nielen krajinou zázrakov, ale aj tých najtvrdších pádov. O svoje miesto v Číne bojujú aj ďalšie zvučné automobilky ako Mercedes-Benz, BMW, Audi či Toyota. Ich podiel na tamojšom trhu prudko klesá. A niekoľko bankrotov majú za sebou aj čínski výrobcovia.