Škoda v Číne už prakticky neexistuje. Autá predáva po kusoch. Na rade sú ďalší

Megapárty v Číne sa skončila. Minimálne pre Škodu. Kým pred pár rokmi sa zdalo, že rast predaja je nezastaviteľný, ten súčasný je skutočnou tragédiou. Až sa nechce veriť, že česká automobilka to ešte v ríši stredu nevzdala. Je to varovanie aj pre ostatných.

24.04.2025 16:00
Škoda Octavia Pro - 2021 Foto:
Tento rok by mala skončiť výroba v továrni Nanjing č.2. Pred dvoma rokmi tam skončila „jednotka“. Pre Škodu to neveští v Číne nič dobré.
debata (23)

Čína predstavovala pre mnohé automobilky šancu na obriu expanziu, Škodu nevynímajúc. A dlhé roky sa zdalo, že to funguje. Až tak dobre, že špeciálne pre Čínu vytvorila česká automobilka špecifické modely. Napríklad predĺženú Škodu Octavia Pro, predĺžené Yeti s krídlovými zadnými dverami a rezervným kolesom, alebo v materskej Európe tiež úplne neznámy Kodiaq GT a Kamiq GT. Ani sa niet čomu čudovať. Predaje značky tam rástli raketovým tempom. Vrchol predstavoval rok 2018, keď našla Škoda v Číne neuveriteľných 341 000 zákazníkov. Lenže dnes, po siedmich rokoch, je všetko úplne inak. Čosi sa pokazilo a napraviť sa to už nedá.

modelx Čítajte viac Obete colnej vojny: Tesla v Číne zastavila objednávky na Model S a Model X

Prvý náznak pádu sa prejavil v roku 2019, keď odbyt klesol na 282 000 áut. Vtedy si možno ešte v Mladej Boleslavi mysleli, že ide o akési zakolísanie, lenže potom prišli kovidové roky a s nimi pokles. V roku 2020 predala Škoda už len 173 000, o rok ani nie polovicu, presne 71 600 áut, no a ďalšie roky pikovala nadol priam samovražedným tempom. V roku 2022 si zapísala len 44 600 registrácií, nasledujúci 22 800 a vlani 15 500. To pripomína kamikadze Nokie po predstavení prvého iPhone. Čiastočne k tomu prispel samotný koncern, keď vytvoril v Číne novú lacnú značku Jetta, ktorá Škode „vyfúkla“ nižšími cenami zákazníkov, ale aj keby sa tak nestalo, Škodu by to asi nezachránilo.

Vývoj predaja Škody v Číne

Rok Počet predaných áut
2010 200 000
2011 220 000
2012 235 000
2013 227 000
2014 281 000
2015 281 700
2016 317 100
2017 325 000
2018 341 000
2019 282 000
2020 173 000
2021 71 600
2022 44 600
2023 22 800
2024 15 500

Jednoducho, produkty Škody začali strácať dych v neľútostnom konkurenčnom prostredí. Napokon, padá tam celý koncern Volkswagen aj jeho európski súperi. Z tohto bahna sa už Škoda pravdepodobne nepozviecha. Vidíme to aj na jej tohtoročných čínskych registráciách. Najnovšie dáta máme z februára, keď zamierilo k zákazníkom v 1,4-miliardovej Číne len tragických 860 áut. Z toho bolo osem, áno, dobre čítate, osem Octavií a 34 Kodiaqov. Zvyšok pripadol na Škody Kamiq a Superb. To by mohlo znamenať, že tento rok nedokáže preliezť Škoda v Číne ani len 10-tisícovú hranicu. Až sa nechce veriť, že to v ríši stredu ešte celkom nezabalila. Koniec však nemusí byť ďaleko.

BYD - vstup na slovsneký trh 2025 Čítajte viac Na Slovensko vstúpil čínsky BYD. Z cien ‘do kolien‘ nepôjdete

Už od vlani sa šušká, že Volkswagen plánuje zavrieť v Šanghaji ďalší spoločný podnik s čínskym partnerom SAIC. Ten prvý skončil pred dvoma rokmi, druhý ide na „polovičné obrátky“, no a tretí, kde vzniká okrem Passatu aj Kamiq, Kamiq GT a Superb, je doslova na odstrel. Táto fabrika má pritom kapacitu až 360 000 áut ročne. Ak sa tak stane, bude to s najväčšou pravdepodobnosťou aj koniec Škody v Číne. Udržovať podnik pri živote kvôli pár tisíc autám je vysoko nerentabilné. Zdá sa, že Čína je nielen krajinou zázrakov, ale aj tých najtvrdších pádov. O svoje miesto v Číne bojujú aj ďalšie zvučné automobilky ako Mercedes-Benz, BMW, Audi či Toyota. Ich podiel na tamojšom trhu prudko klesá. A niekoľko bankrotov majú za sebou aj čínski výrobcovia.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 23 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #Škoda #predaje áut v Číne
Články podľa značiek