Automobilka BYD buduje v čínskom Čeng-čou v provincii Che-nan najväčšiu továreň na svete na výrobu elektromobilov a hybridov. Po dokončení bude zaberať celkovú plochu 130 štvorcových kilometrov, teda bude približne dvakrát väčšia než Trnava. Elon Musk sa svojho času chválil obrovskou Tesla Gigafactory v Nevade, fabrika BYD-u bude viac než 10-násobne väčšia.
Nejde pritom iba o nejaký budúci projekt. Výroba v závode už prebieha, jeho kapacita sa postupne zväčšuje. Do prevádzky bola továreň uvedená po sedemnástich mesiacoch výstavby v apríli 2023 s počiatočnou plánovanou ročnou kapacitou 400 000 automobilov.

Dosiaľ bolo dokončených päť z ôsmich stavebných fáz a výstavba ďalej napreduje vysokým tempom. Prvé štyri fázy boli ukončené do konca roka 2023 a fázy šesť až osem sú aktuálne vo výstavbe. Predpokladá sa, že celý komplex bude dokončený a plne funkčný v priebehu najbližších rokov.
Továreň má slúžiť ako komplexný výrobný uzol, ktorý integruje vývoj, výrobu a montáž elektromobilov a ich komponentov. Po dokončení by fabrika mala vyrábať viac ako milión áut ročne. Prvým modelom, ktorý v nej bol vyrobený, je hybridné SUV Song Pro DM-i, ktorého cena sa v prepočte pohybuje okolo 20 000 eur. V súčasnosti sa v závode montujú tri modely: Song Plus, Song Pro a Seal DM-i. Okrem samotných vozidiel sa v areáli budú vyrábať aj batérie a ďalšie kľúčové komponenty pre elektrifikované autá.
Závod v súčasnosti zamestnáva približne 60 000 ľudí, pričom spoločnosť BYD práve v týchto dňoch ukončuje nábor ďalších 20 000 pracovníkov, predovšetkým do oblasti výskumu a vývoja a výroby. Pri plnej kapacite by mala zamestnávať vyše 100-tisíc ľudí.
Nie je nezvyčajné, že veľké čínske korporácie plánujú svoje výrobné komplexy ako samostatné mestá. Je to príležitosť pre obyvateľov z odľahlých a vidieckych oblastí, pretože v tamojšom systéme majú len veľmi obmedzené možnosti presídlenia do veľkých preplnených miest. Preto bude aj táto fabrika samostatným ekosystémom. Zamestnanci ho teoreticky nebudú musieť vôbec opúšťať – k dispozícii majú ubytovacie zariadenia, obchody, školy, parky, športoviská a rôzne zariadenia pre voľný čas.
Kritici takto rozsiahlych projektov upozorňujú na riziko vzniku tzv. „miest duchov“, pokiaľ by dopyt po vozidlách poklesol. Ak však niečo Číňania ovládajú naozaj dokonale, tak je to rýchle prispôsobenie výroby aktuálnym potrebám. Napríklad na začiatku pandémie COVID-19 dokázal BYD prestavať jednu zo svojich tovární na výrobu automobilov v expresnom čase na najväčšiu továreň na rúška na svete s dennou produkciou až päť miliónov kusov.