
Európska komisia navrhla úpravu pravidiel EÚ, ktoré sa týkajú bezpečnosti cestnej premávky a registrácie vozidiel. Nové pravidlá by mali zaviesť pravidelné technické kontroly elektromobilov a rovnako aj každoročné kontroly starších automobilov a dodávok. Unijná exekutíva zároveň navrhuje zavedenie digitálneho osvedčenia o registrácii vozidla a zjednodušenie cezhraničného zdieľania údajov. Návrhy Európskej komisie teraz posúdi Európsky parlament a Rada EÚ, ktorá zastupuje členské štáty.

Cieľom návrhu je podľa komisie zlepšiť „bezpečnosť cestnej premávky a kvalitu ovzdušia v celej EÚ“. Nové pravidlá zohľadňujú narastajúci počet elektromobilov na európskych cestách a majú reagovať aj na nové technológie. Súčasné pravidlá boli naposledy aktualizované v roku 2014. Regulácie majú zaviesť „rozšírené kontroly, vrátane pravidelných technických kontrol elektromobilov a pokročilých asistenčných systémov pre vodičov, každoročné kontroly starších automobilov a dodávok a pokročilé metódy testovania emisií, ktoré by mali odhaliť vozidlá s vysokými emisiami a prachovými časticami“.
Vraj ide o bezpečnosť a vzduch
Zavedené by malo byť aj digitálne osvedčenie o registrácii vozidla a zjednodušenie technických kontrol pre osoby, ktoré dočasne pobývajú v inej krajine EÚ. Ročné prehliadky by sa mali týkať osobných a dodávkových áut starších ako desať rokov. To by sa vzťahovalo napríklad už aj na modely Škoda Octavia tretej generácie z roku 2012. „Európska únia je pevne odhodlaná do roku 2030 znížiť počet úmrtí a vážnych zranení na cestách o 50 %,“ uviedol eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas.

„Dnešná iniciatíva predstavuje významný krok k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, ovzdušie čistejšie a život občanov jednoduchší,“ dodal. Podľa odhadov by nové pravidlá mohli v rokoch 2026 až 2050 zachrániť približne 7 000 životov a zabrániť asi 65 000 vážnym zraneniam, uviedla komisia. Konkrétne navrhuje revíziu troch smerníc: o pravidelnej technickej kontrole vozidiel, o registračných dokladoch vozidla a o cestnej kontrole úžitkových vozidiel. „Návrh sa zameriava na nebezpečné vozidlá, ktoré prispievajú k nehodám, smrteľným úrazom a zraneniam,“ uviedla Európska komisia.

Súčasné pravidlá by podľa nej mali držať krok s technologickým pokrokom, ako sú asistenčné systémy pre vodičov a rastúca prítomnosť elektromobilov na cestách. „Navyše, vysoko znečisťujúce a hlučné vozidlá, aj keď ich je relatívne málo, sú zodpovedné za neprimerane veľký podiel škodlivých emisií. Súčasné pravidlá dostatočne neriešia znečistenie ovzdušia a hluk,“ dodala komisia. Niektoré záujmové organizácie, zastupujúce motoristov však tvrdia, že EÚ nemá na takúto „šikanu“ motoristov žiadne relevantné podklady. Vidia to skôr ako lobing, ktorý má nahnať „kšeft“ prevádzkovateľom staníc STK.
Autokluby bijú na poplach
Nemecké autokluby ADAC a Automobilclub von Deutschland (AvD) už pred šiestimi mesiacmi zdôraznili, že kvôli starým autám na cestách v žiadnom prípade nehrozí výyššie riziko nehôd. „Vo všeobecnosti treba povedať, že priemerný vek vozidiel sa síce v poslednom čase zvyšuje, avšak vzhľadom na trvalo nízky počet nehôd spôsobených technickými poruchami neexistuje dôvod na takýto krok,“ uviedol klub AvD v decembri 2024. „Požadované skrátenie kontrolných lehôt nezodpovedá riziku nehôd a je preto zbytočné,“ tvrdí klub.

Je zrejmé, že toto opatrenie by sa opäť dotklo predovšetkým vodičov s nízkymi príjmami, ktorí si nemôžu dovoliť nové auto, nieto ešte drahý elektromobil, alebo tých, pre ktorých nie je elektromobil praktický. Slovensko by na tom bolo ešte horšie, pretože priemerný vek osobných áut u nás je 14 až 15 rokov. Každoročné kontroly STK b y sa tak týkal väčšiny motoristov. Členské štáty síce majú ešte stále možnosť nové nariadenie odvrátiť, ale schválenie „šikanóznych“ pravidiel je dosť pravdepodobné, pretože štáty už v minulosti poslušne prikývli aj na iné „darčeky“ EÚ ako sú napríklad povinné upozorňovače na prekročenie rýchlosti a podobne.